Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Derfor skal din virksomhed have fokus på grøn omstilling

Grønne og cirkulære løsninger er i dag en forudsætning for at drive en ansvarlig og konkurrencedygtig virksomhed. Den tredobbelte bundlinje – økonomisk, miljømæssig og social værdi – er derfor blevet en central del af mange virksomheders strategi.

Udgivet/opdateret: 20.05.2025

Indhold er hentet

Hvad er den tredobbelte bundlinje?

Den tredobbelte bundlinje handler om at skabe værdi på tre fronter – samtidig:

  • Økonomisk indtjening
  • Miljømæssig bæredygtighed
  • Social retfærdighed

Som virksomhedsejer er det i dag ikke længere nok at være omkostningseffektiv og tjene penge. Du skal også sikre, at det sker med respekt for:

  • Jordens knappe ressourcer
  • Dine medarbejderes trivsel
  • Sociale rettigheder i værdikæden

I fremtiden er der i stigende grad behov for grønne løsninger i hele værdikæden. Det er nemlig både noget, dine kunder og potentielle nye medarbejdere har fokus på. Vil du følge med, så skal du tænke bæredyigtighed aktivt ind i din forretningsmodel.

Dine kunder – især i B2B og det offentlige – stiller i stigende grad krav om dokumenteret bæredygtighed, når de køber produkter og ydelser. Og hvis du vil tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, er en tydelig grøn profil og en bæredygtig forretningsstrategi vigtigere end nogensinde.

Tænk grøn omstilling ind i din forretningsmodel

Hvis du vil gentænke din virksomheds forretningsmodel ved at fokusere på grøn omstilling og mere bæredygtige produkter og services samt realisere et grønt vækstpotentiale, så skal du typisk arbejde og have fokus på flere fronter såsom at:

Udvikling af produkter med lang levetid
Design produkter, der holder længere og anvender ressourcer mere effektivt.

Mulighed for adskillelse og genanvendelse
Sørg for, at produkter kan skilles ad efter endt brug, så materialer nemt kan genbruges.

Reparerbarhed og renovering
Skab løsninger, der kan vedligeholdes og repareres, så levetiden forlænges.

Servicestrategier og takeback-løsninger
Overvej at tilbyde produkter som serviceydelser – eksempelvis via leje eller returneringsordninger.

Bæredygtighed i hele værdikæden
Minimer miljøpåvirkningen gennem alle led af produktion, distribution og bortskaffelse.

Tværgående ressourceudnyttelse
Indgå i partnerskaber, hvor dit affald kan anvendes som råmateriale i andres produktion.

Brug af fornybare materialer
Vælg materialer, der understøtter en cirkulær og klimaansvarlig værdikæde.

Læs også om 6 cirkulære forretningsmodeller, du bør kende til Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Vil du vide mere om grøn omstilling?

Så tag fat i Jannie eller en af vores andre specialiserede virksomhedskonsulenter, der er specialisteret i grøn omstilling – de deler gerne deres viden med dig.

Book et møde Åbner link i ny fane