Er IoT noget for din virksomhed?

iot

I huse, biler og på fabrikker er vi omgivet af små, intelligente enheder, der indfanger data om, hvordan vi lever, og hvad vi laver. Nu er de for alvor begyndt at ”tale” med hinanden – og det giver os mulighed for at koreografere dem til at imødekomme vores behov, løse vores problemer og arbejde smartere!

Du har helt sikkert hørt flere nævne forkortelsen; IoT. Måske ved du endda, at forkortelsen står for Internet of Things? Men hvad er det nu egentlig, det er? Og hvad bør du overveje inden du kaster dig ud i at arbejde med IoT i din virksomhed?

IoT er et teknologiområde, der har rundet de første to årtier. Over denne periode er IoT blevet lettere tilgængeligt, lettere at sætte op og anvende og ikke mindst billigere at implementere!

Fra fysisk produkt til brugsoplevelse

Kobler du dit produkt til Internettet, skaber det i første omgang ikke merværdi, men dit produkt kan tilføres merværdi over sin levetid.

Det er vigtigt at understrege, at IoT ikke bør stå alene. IoT skal understøttes af supplerende teknologier såsom dataanalyse, kunstig intelligens og datapræsentationer. Det er nemlig læringen over tid via data og deraf muligheden for individualisering, der skaber de mange muligheder for, at IoT kan tilføre merværdi til dit produkt.

Vigtigst af alt; så skal implementeringen af IoT være drevet af et forretningsmæssigt perspektiv!

Har du f.eks. en håndværksvirksomhed, ser du måske en idé i at få et bedre overblik over jeres aktiver såsom værktøj, som i bedre og hurtigere ville kunne lokalisere, evaluere i form af antal driftstimer (behov og udnyttelse) samt kombinere med tyverisikring.

Den merværdi som IoT kan skabe, kan både udnyttes i et B2B, et B2C, og et B2B2C (Business to Business to Consumer) segment.

Du skal se IoT som en mulighed for at levere et produkt, som bevæger sig væk fra et fysisk og færdigt produkt i traditionel forstand på leveringstidspunktet til et produkt, der via data omkring kundens brugsadfærd, giver din kunde en beriget oplevelse som f.eks. kunne være individuelle råd og anbefalinger til brug. På den måde leverer du lige pludselig også en service til dine kunder – og endda en service som mange kunder er villige til at betale ekstra for.

IoT kan hjælpe dig til bedre kundeforståelse

Du kan også arbejde med IoT i dine produkter med det formål at komme til at forstå dine kunder bedre. Kundedata og dermed kundeforståelse kan komme fra mange kilder, men IoT kan også med fordel tænkes ind i denne proces. Det er nemlig ofte helt essentielt for udviklingen af din virksomhed, at du finder ud af hvad, hvorfor og hvordan du gør dine kunder tilfredse.

Nyere teknologi inden for kunstig intelligens og machine learning kan også anvendes proaktivt til at vurdere og støtte dine beslutninger om, hvordan dine kunders behov skal forstås og imødekommes, men de kan også anvendes til at forudsige dine kunders behov, og dermed tilføre et fremtidsperspektiv og måske endda en konkurrencemæssig fordel for din virksomhed.

De tekniske overvejelser og det forretningsmæssige perspektiv

Der kan være mange tekniske overvejelser, når du har besluttet dig for at arbejde med IoT i din virksomhed. De trådløse teknologier er talrige, og der er typisk mange parametre at måle på.

Hvordan skal dine data analyseres og anvendes? Hvordan skal de præsenteres for dine kunder, samarbejdspartnere eller medarbejdere for at skabe den optimale oplevelse?

Dit IoT-projekt bør tage udgangspunkt i dit forretningsmæssige perspektiv og ikke i de teknologiske detaljer. Du skal naturligvis have de teknologiske muligheder for øje, men udfordringen er ikke at koble et produkt, en sensor, en maskine eller en enhed til Internettet – det er næsten alment.

Den forretningsmæssig udfordring er nærmere, hvordan IoT kan berige dine specifikke kundesegmenter og inddrage nye services omkring dit produkt. Det kræver indsigt i dine kunders behov og i mindre grad i de teknologiske perspektiver - i hvert fald i forhold til rækkefølgen.

Når det er sagt, så skal teknologien tilvælges ud fra den service, du ønsker at tilføre dit produkt, og den fleksibilitet og skalerbarhed, som det kræver for at din service kan udvikle sig over tid.

Det bør du overveje inden du går i gang med IoT

  • Hvordan kan du opsamle dine data?
  • Hvilken type IoT-enhed skal du bruge? Og hvordan skal den kommunikere?
  • Hvordan vil du lagre den indsamlede data?
  • Hvordan vil du analysere dine data?
  • Hvordan præsenterer du dine data på en brugervenlig måde?
  • Hvad er de forretningsmæssige perspektiver – herunder prisen for denne service?

Overvejelser om ovenstående punkter kan være med til at beslutte, om IoT skal være en del af dit produkts strategiske udvikling og dermed en mulighed for at skabe merværdi og individualisere dine kunders oplevelse.

Har du brug for sparring?

Vi har mange års erfaring med at hjælpe iværksættere og virksomheder med bl.a. at digitalisere hele eller dele af forretningen. Tag fat i Carsten eller en af hans kolleger i Team teknologi og innovation og få en uforpligtende snak om, hvad næste skridt for din virksomhed er.

Sidst opdateret: 31.08.2020