Er du klar til den digitale fremtid?

En guide til at finde vejen fra basal digitalisering til fremtidens avancerede digitale virksomhed.

digitalisering

Digitaliseringen rummer et hav af muligheder for at udvikle din forretning, både for at styrke konkurrenceevne, arbejde mere effektivt, frigøre medarbejdernes tid til mere værdiskabende arbejde samt skabe helt nye værditilbud til både de eksisterende kunder eller helt nye kundegrupper.

Alle virksomheder er forskellige og der findes derfor ingen universal løsning på, hvordan du når i mål med digitaliseringen. Det handler om at finde de bedste potentialer for den enkelte virksomhed og arbejde målrettet med at udnytte de rette teknologier for virksomheden til at automatisere og effektivisere på den korte bane. På den lidt længere bane er der mange muligheder for at skabe nye værditilbud ved at analysere og udnytte data og teknologier til at skabe nye digitale forretningsmodeller. Det kan både være helt nye digitale løsninger som supplement til den eksisterende omsætning, eller til helt at erstatte det gamle forretningsområde.

Mulighederne er mange, og du vil typisk skulle gennemgå flere faser, for at nå en digital omstilling. Og gennem hele processen er det vigtigste, at du tager udgangspunkt i dine kunder og din egen forretning.

Strategi content

Hvor digitaliseret er din virksomhed?

Virksomheder med lav digitalisering

Der er måske enkelte It-systemer, som understøtter nogle få processer i virksomheden, men hovedparten af virksomhedens processer er fortrinsvis manuelle. Der er heller ingen sammenhængende IT-systemer for dataoverførsel på tværs af flere områder og processer.

Data til at kontrollere virksomhedens drift og kvalitet håndteres manuelt i Excel eller lignende hjælpeværktøjer.

Der er måske allerede lavet en hjemmeside men helt uden kunde interaktioner.

 

Virksomheder med middel digitalisering

Der anvendes flere It-baserede værktøjer (3D CAD, VMI, WMS, ERP, MES, CRM, Webshop m.fl.) og flere systemer er integreret, så stamdata og data til beslutningstagning kan anvendes på tværs af en stor del af processerne.

Flere både fysiske og administrative processer er automatiseret med robotter eller anden avanceret automation. Der anvendes et eller flere analyseværktøjer til aktivt at tage beslutninger om optimering af lager, produktion, webshop, markedsføring mv.

Der måles jævnligt på de væsentligste KPI’er.

Virksomheder med høj digitalisering

I den højt digitaliserede virksomhed anvendes der en stor del IT-baserede værktøjer (3D CAD, VMI, WMS, ERP, MES, CRM, Webshop m.fl.) Systemer er integreret og udveksler automatisk data, så stamdata og data til beslutningstagning kan anvendes på tværs af de fleste processer.

De fleste fysiske og administrative processer er automatiseret med robotter eller anden avanceret automation.

Produkter konfigureres digitalt enten af kunden selv eller i en intern konfigurator og der er hel eller delvis dataintegration til administration, salg og produktion.

Lagerførende virksomheder anvender selvkørende trucks (AGV), har robotlagersystem, scanningsteknologier i forbindelse med plukning og styring (stregkode, QR-kode eller RFID)

Er der tale om dropshipping fra underleverandør? Er produkt-feed implementeret i webshoppen? Hvor det er muligt at vælge flere leverandører på de enkelte produkter? Er leverandørvalget automatiseret på baggrund af justerbare parametre (fx leveringstid, pris/rabatter)? Det er alt sammen spørgsmål, man som højt digitaliseret virksomhed stiller sig selv.

Der anvendes produkt-feed til online markedsføring samt remarketing og retargeting. Yderligere arbejdes der med marketing automation og dynamisk prissætning i personificeret markedsføring på baggrund af data om tidligere køb og interaktioner. Webshoppen anvender måske en Chatbot i forbindelse med kundeservice.

Der anvendes intelligente produkter med opkobling til internettet (IOT/Cloud), laves dataopsamling gennem sensorer, GPS Tracking, udnyttelse af 3D teknologi samt udnyttelse af analyse- og simuleringsværktøjer (Digitale tvillinger, CFD, VR/AR, Machine learning og AI m.fl.)

Ligeledes kan der være tale om en digital forretningsmodel, hvor der sælges en serviceløsning og kunden betaler for funktionen af et produkt eller service.

Sidst opdateret: 13.10.2020