Er du klar til den digitale fremtid?

digitalisering

Her er din guide til at finde vejen fra basal digitalisering til fremtidens avancerede digitale virksomhed. Herunder finder du en beskrivelse af de tre mest gængse digitaliseringsniveauer for virksomheder - og dermed også, hvad der skal til for at din virksomhed flytter sig.

Digitaliseringen rummer et hav af muligheder for at udvikle din forretning. Ved at digitalisere kan du f.eks. styrke din konkurrenceevne, arbejde mere effektivt, frigøre medarbejdernes tid til mere værdiskabende arbejde samt skabe helt nye værditilbud til både de eksisterende kunder eller helt nye kundegrupper.

Hvor digitaliseret er din virksomhed?

Har din virksomhed en lav digitaliseringsgrad?

Der er måske enkelte It-systemer, som understøtter nogle få processer i virksomheden, men hovedparten af virksomhedens processer er fortrinsvis manuelle. Der er heller ingen sammenhængende IT-systemer for dataoverførsel på tværs af flere områder og processer.

Data til at kontrollere virksomhedens drift og kvalitet håndteres manuelt i Excel eller lignende hjælpeværktøjer.

Der er måske allerede lavet en hjemmeside men helt uden kunde interaktioner.

Har din virksomhed en middel digitaliseringsgrad?

Der anvendes flere It-baserede værktøjer (3D CAD, VMI, WMS, ERP, MES, CRM, Webshop m.fl.) og flere systemer er integreret, så stamdata og data til beslutningstagning kan anvendes på tværs af en stor del af processerne.

Flere både fysiske og administrative processer er automatiseret med robotter eller anden avanceret automation. Der anvendes et eller flere analyseværktøjer til aktivt at tage beslutninger om optimering af lager, produktion, webshop, markedsføring mv.

Der måles jævnligt på de væsentligste KPI’er.

Har din virksomhed en høj digitaliseringsgrad?

I den højt digitaliserede virksomhed anvendes der en stor del IT-baserede værktøjer (3D CAD, VMI, WMS, ERP, MES, CRM, Webshop m.fl.) Systemer er integreret og udveksler automatisk data, så stamdata og data til beslutningstagning kan anvendes på tværs af de fleste processer.

De fleste fysiske og administrative processer er automatiseret med robotter eller anden avanceret automation.

Produkter konfigureres digitalt enten af kunden selv eller i en intern konfigurator og der er hel eller delvis dataintegration til administration, salg og produktion.

Lagerførende virksomheder anvender selvkørende trucks (AGV), har robotlagersystem, scanningsteknologier i forbindelse med plukning og styring (stregkode, QR-kode eller RFID)

Er der tale om dropshipping fra underleverandør? Er produkt-feed implementeret i webshoppen? Hvor det er muligt at vælge flere leverandører på de enkelte produkter? Er leverandørvalget automatiseret på baggrund af justerbare parametre (fx leveringstid, pris/rabatter)? Det er alt sammen spørgsmål, man som højt digitaliseret virksomhed stiller sig selv.

Der anvendes produkt-feed til online markedsføring samt remarketing og retargeting. Yderligere arbejdes der med marketing automation og dynamisk prissætning i personificeret markedsføring på baggrund af data om tidligere køb og interaktioner. Webshoppen anvender måske en Chatbot i forbindelse med kundeservice.

Der anvendes intelligente produkter med opkobling til internettet (IOT/Cloud), laves dataopsamling gennem sensorer, GPS Tracking, udnyttelse af 3D teknologi samt udnyttelse af analyse- og simuleringsværktøjer (Digitale tvillinger, CFD, VR/AR, Machine learning og AI m.fl.)

Ligeledes kan der være tale om en digital forretningsmodel, hvor der sælges en serviceløsning og kunden betaler for funktionen af et produkt eller service.

Tag udgangspunkt i dine kunder og din forretning

Alle virksomheder er forskellige og der findes derfor ingen universal løsning på, hvordan du når i mål med digitaliseringen. Det handler om at finde de bedste potentialer for netop din virksomhed og arbejde målrettet med at udnytte de rette teknologier til at automatisere og effektivisere på den korte bane.

På den lidt længere bane er der mange muligheder for at skabe nye værditilbud ved at analysere og udnytte data og teknologier til at skabe nye digitale forretningsmodeller. Det kan både være helt nye digitale løsninger som supplement til din eksisterende omsætning, eller til helt at erstatte dit gamle forretningsområde.

Som du måske allerede er blevet bevidst om, så er mulighederne mange, og du vil typisk skulle gennemgå flere faser, for at nå en digital omstilling. Og gennem hele processen er det vigtigste, at du tager udgangspunkt i dine kunder og din egen forretning.

Vi hjælper dig gerne i mål med digitalisering

Vi har mange års erfaring med at hjælpe iværksættere og virksomheder med bl.a. at digitalisere hele eller dele af forretningen. Tag fat i Henrik eller en af hans kolleger i Team teknologi og innovation og få en uforpligtende snak om, hvad næste skridt for din virksomhed er.

Sidst opdateret: 17.11.2020