Indhold er hentet
Oplevelse og restauration: Få vind i sejlene med grønne certificeringer
Vil du vise din virksomheds engagement i bæredygtighed og grøn omstilling overfor f.eks. dine gæster eller samarbejdspartnere? Så er en certificering måske dit næste skridt.
Indhold er hentet
Grønne certificeringer er en stigende tendens i oplevelses- og restaurationsbranchen, og det er det med god grund. Dine gæster går nemlig op i det! Derfor vil flere og flere virksomheder gerne vise deres engagement i bæredygtighed og grøn omstilling - og her er certificeringer et rigtig godt tiltag.
Certificeringer kan nemlig fremhæve dit arbejde med bæredygtighed, skabe et godt omdømme og være med til at differentiere dig fra dine konkurrenter.
Hjælp dine gæster med at træffe bæredygtige valg
En certificering er med til at vise, at der er hold i, at din virksomhed rent faktisk gør noget ift. bæredygtighed og grøn omstilling. Den dokumenterer og verificerer, at din virksomhed eller din service opfylder visse standarder, og at du arbejder aktivt på at reducere din virksomheds påvirkning på miljøet.
Ved at have en eller flere certificeringer hjælper du dine gæster til at navigere i deres muligheder. Det er en måde at signalere din virksomheds processer og arbejdsmetoder, hvilket dine gæster som regel ikke har mulighed for at få den store indsigt i.
Certificeringer kan gives af en række forskellige organisationer, og der er flere forskellige typer af grønne certificeringer, der hver især fokuserer på forskellige aspekter af bæredygtighed og grøn omstilling.
De mest kendte grønne certificeringer i oplevelses- og restaurationsbranchen:
- B Corp (Oplagt for alle typer af virksomheder).
- EU-Blomsten (Oplagt for overnatningssteder: hoteller, vandrehjem, campingpladser).
- Green Key (Oplagt for hoteller, møde- og konferencesteder, hotels, restauranter, sports faciliteter, campingpladser, attraktioner og oplevelsessteder).
- Svanemærket (oplagt for hoteller, vandrehjem, restauranter, catering, kantiner, fastfood, konferencesteder).
- Green Stay (oplagt for campingpladsejere, importører, forhandlere og producenter).
- Økologisk spisemærke (oplagt for restauranter, cafeer, køkkener, kantiner, catering og take-away).
- Green Globe (Oplagt for alle virksomheder inden for rejse- og turismebranchen: attraktioner, event/kongres, hoteller, restauranter).
4 fordele ved grønne certificeringer
1) Gæsterne ser dem som et kvalitetsstempel
Grønne certificeringer kan øge dine gæsters tillid til din virksomhed eller din service, fordi du viser, at du har forpligtet dig til at reducere din virksomheds miljøpåvirkning, og at du arbejder seriøst med bæredygtighed.
Det er noget, flere og flere turister og mødegæster går målrettet efter og har forventninger og krav om. Her er certificeringer ideelle, da de nemt kan afkodes af gæsten, når de skal træffe et valg, de er genkendelige, de medvirker til loyalitetsskabelse og så er de troværdige, da de altid er udstedt af en uafhængig tredjepart.
En certificering kan også åbne døre til nye kundesegmenter. Mange offentlige institutioner kræver, at deres leverandører har grønne certificeringer, før de kan komme i betragtning og byde ind på en opgave.
Det kan også være, at dine kunder er private virksomheder, der selv har et mål eller en strategi for grøn omstilling og bæredygtighed, når de køber ydelser. Har du en certificering, så står du stærkere, når en privat virksomhed skal træffe et valg om, hvor de f.eks. skal holde møder, have forplejning fra mv.
2) De gør en forskel for miljø og samfund
Certificeringer kan være med til at gøre en forskel både lokalt og globalt, da de er med til at hæve standarder og niveauet for bæredygtighed. Men der er ingen tvivl om, at dit arbejde med bæredygtighed og grøn omstilling skal bunde i, at din virksomhed har lyst til at gøre en forskel.
Med en certificering forpligter du dig til at overholde nogle standarder og på den måde reducere din virksomheds negative indvirkning på miljøet. Nogle certificeringer kræver også, at din virksomhed tager et socialt ansvar. Det kan f.eks. være at støtte lokale initiativer, bidrage til velgørenhedsorganisationer eller skabe jobmuligheder for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.
3) De giver en økonomisk gevinst
Arbejdet med certificeringer i forbindelse med en bæredygtighed og grøn omstilling kan også være med til at nedsætte dine driftsomkostninger. Det kan f.eks. være ved at optimere din virksomheds madspild, ved at genanvende eller ved at have fokus på at reducere dit forbrug af el, vand og varme.
Har du fokus på bæredygtighed i dine omlægningsprocesser, og med den transparens som certificeringer kan give for jeres bæredygtige indsatser, er der mulighed for at stå stærkere i forhold til den politiske dagsorden om miljøpolitik.
Andre brancher - f.eks. byggebranchen - har netop fået pålagt krav om dokumentation ift. bæredygtighed, og det er trods alt bedre for både dig og din virksomhed at være på forkant med den slags krav end at halse bagefter. En anden økonomisk gevinst er, at du kan søge støtte til dine indsatser fra forskellige grønne tilskudspuljer.
4) De medvirker til større ejerskab
Din virksomhed kommer sjældent nogle vegne med nye indsatser, hvis dine medarbejdere ikke involveres. En bæredygtig udvikling og certificeringer kræver, at der løftes i flok. Derfor er det vigtigt, at dine medarbejdere inddrages i processen. Gør arbejdet konkret og allier dig med dine medarbejdere. Udpeg en medarbejder, der har ansvaret for processen, og som kan sikre, at certificeringsarbejdet bliver ført ud i livet og fastholdes.
Nu og i særdeleshed i fremtiden er din virksomheds arbejde med bæredygtighed og grøn omstilling også en vigtig faktor, når du skal tiltrække arbejdskraft. Nye medarbejdere er mere tilbøjelige til at arbejde for en virksomhed, der er engageret i at gøre en forskel og har et godt omdømme.
Skab struktur for dine indsatser
Du kan ikke gå fra 0-100 på få uger eller et par måneder. Derfor kan det for mange virksomheder give mening at bruge certificeringsprocessen som et springbræt til at systematisere og strukturere sine indsatser.
Måske har du allerede en certificering i kikkerten, der ville passe godt til din virksomhed. At opnå certificeringen kan være et fremtidig mål som din virksomhed gerne vil opnå i løbet af f.eks. et år. Herfra kan du bruge certificeringen som værktøj til at lægge en slagplan for hvilke indsatser, du skal sætte i søen for at opnå certificeringen og løbende få dem dokumenteret.
Er du allerede i gang med at implementere bæredygtige tiltag i din virksomhed, så kan det måske betale sig at udskyde selve certificeringen til tiltagene er implementeret. På den måde kan din virksomhed opnå en bedre score, når den skal certificeres.
Indhold er hentet
Vil du vide mere?
Overvejer du at gå i gang med at arbejde med certificeringer og mærkninger?
Det kan være, at du allerede er i overvejelser, men er usikker på, hvilke ordninger eller mærker du skal vælge? Eller er i tvivl om, hvordan du skal gribe processen an? Så er vores konsulenter, specialiseret i grøn omstilling, klar til at tage en snak med dig.