Indhold er hentet
Heksekosten har fået mod på nye tiltag
Vejledning fra en af Erhvervshus Midtjyllands detailspecialister har optimeret driften hos Heksekosten i Silkeborg.
Indhold er hentet
Signe Rømer har i næsten 50 år drevet en af de sidste købmandsbutikker, hvor hver vare er håndplukket for sin kvalitet og omtanke for sundhed og miljø. Fra linser, ris og gryn til naturlig hudpleje, keramik og legetøj – her bliver alt sirligt pakket i glas, krukker og sække, præcis som i de gode gamle dage.
Øko-hjerte og iværksætterånd er, hvad der karakteriserer familien Rømer. Signe og ægtemanden, Niels har nemlig kastet sig ud i flere iværksættereventyr gennem tiden – men altid med økologi som omdrejningspunktet. Foruden butikken, driver de også Rømer Produkter samt et bryggeri og destilleri på Fyn, sammen med sønnen, Nicolai.
Samtidig står Signe hver morgen op for at bage 150 surdejsboller til butikken og caféen ved siden af, mens der i butikken summer jævnligt af aktiviteter – fra foredrag til events, der skal inspirere til en mere bæredygtig livsstil.
Signe er med andre ord ikke typen, der ligger på den lade side. Men i en travl hverdag kan selv en erfaren ildsjæl have brug for nye input.
Indhold er hentet
Nye øjne på butikken
Da forretningsudvikler, Merete Kvorning fra Erhvervshus Midtjylland, kom forbi butikken, fik Signe en kærkommen mulighed for at se butikken med friske øjne.
Merete tilbød selv at komme forbi, og kort tid efter stod hun her med en masse idéer til, hvordan vi kunne optimere driften i butikken,” fortæller Signe.
Med et skarpt blik for detaljer pegede Merete på vigtige justeringer, som at flytte de mest populære varer til strategiske placeringer, hvor kunderne naturligt bliver tiltrukket. Det var små ændringer, der alligevel gjorde en forskel og fik de mest efterspurgte varer frem i spotlightet – med en mærkbar effekt på omsætningen:
Selv små ændringer kan gøre en kæmpe forskel,” siger Signe.
Et andet af Meretes råd var at fokusere på butikkens mest populære varer og skære ned på dem, der ikke bidrager særligt til omsætningen for varer, der ikke sælger godt, bør ifølge Merete revurderes. Måske er tiden kommet til at tage dem ud af sortimentet for at skabe plads til nye, efterspurgte produkter.
Samtidig understregede Merete vigtigheden af balance. Nogle varer, som de friske grøntsager foran disken, er en del af butikkens DNA. Selvom de ikke er store indtjeningsdrivere, sender de et signal om sundhed og bæredygtighed, som er helt centralt for Heksekostens identitet.
Indhold er hentet
Nye tiltag og ændrede vaner
Signe har oplevet, hvordan Meretes input har givet hende modet til at afprøve idéer, hun ikke selv havde overvejet:
Meretes hjælp har virkelig været et wake-up call – hun har fået os til at tænke anderledes og givet os modet til at prøve nye ting. Hun er også fantastisk til at ringe og følge op, så jeg kan se tingene fra en ny vinkel. Det har hjulpet mig med at finde nye måder at drive butikken på, fortæller Signe.
For Signe har denne type sparring været uvurderlig. I en hektisk hverdag, hvor der ikke altid er tid til at stoppe op for at reflektere, har Meretes opfølgning været med til at åbne hendes øjne for nye muligheder og måder at optimere driften på.
I dag fortsætter Heksekosten med at udvikle sig – en stærk blanding af tradition og fornyelse. Signe står stadig bag disken, men nu med en ro i maven og konkrete idéer til, hvordan hun kan styrke driften og gøre butikken endnu mere attraktiv.
Indhold er hentet
Boost din butiks salg og drift – 3 konkrete råd fra detailspecialist
Vil du skabe flere salg og en mere effektiv butik? Få tre praktiske råd, der hjælper dig med at optimere dit varelager, udnytte data og forny dit sortiment – så din butik forbliver attraktiv og konkurrencedygtig.