Indhold er hentet
Har du set lyset i e-mail automatisering som salgskanal?
Hvis ikke, så kan det være, du skulle rette blikket mod at automatisere dine e-mails og nyhedsbreve og på den måde skabe en ny salgskanal for din virksomhed?
Indhold er hentet
E-mails er nemlig den perfekte kanal til at opsamle alle de kunder – og potentielle kunder, der besøger din hjemmeside eller din webshop.
Måske bruger du endda penge på at annoncere på f.eks. sociale medier for at trække kunder ind på din hjemmeside eller webshop. Så er det ekstra vigtigt, at du får samlet de kunder eller leads op, så du kan fastholde dem, når du nu har betalt penge for, at de besøger dig.
Og det er her e-mail automatisering kommer ind i billedet. Gør du brug af den kanal, så fastholder du nemlig interesserede kunder.
Men hvordan griber du lige den salgskanal an?
Det tekniske ved e-mail som salgskanal
Har du endnu ikke en e-mail service provider (ESP)? Så starter du med at få sådan et system sat op. Det er vigtigt, at du vælger et system, der er datadrevet og spiller sammen med din webshopplatform eller hjemmeside.
Dernæst kan du begynde at tænke i e-mail flows, så du automatiserer din salgsproces. Her kan du f.eks. opsætte tre flows:
- Velkomstflow
Til de kunder, der endnu ikke har købt noget af dig. Dem skal du ”varme” op til et køb f.eks. via en rabat. - Genkøbsflow
Til de kunder, du allerede har solgt til. Måske har du produkter, der kunne være supplement til det, de allerede har købt. - Afbrudt køb (Abandoned cart) flow
Til de kunder, der har lagt en vare i kurven, men har afbrudt deres købsproces af en eller anden grund.
Får du sat e-mail flows op, så kan du faktisk se e-mail automatisering som en gratis medarbejder, der kontinuerligt og døgnet rundt arbejder for dig.
Det salgsstrategiske ved e-mail som kanal
- Hvad er det for en strategi, du vil køre? Er det 80% storytelling og 20 % salg i dine e-mails?
- Hvordan skal dit indhold se ud? Og hvordan vil du ”tale” til dine kunder? Sørg for at prioritere både foto og tekster i dine e-mails.
- Hvilke interne ressourcer kan/vil du afsætte? Både det tidsmæssige og økonomiske, hvis du ikke har interne kompetencer til at udarbejde e-mails.
Se e-mail automatisering som en ekstra salgskanal. Men for at gøre det til en succesfuld salgskanal kræver det, at du genererer trafik et eller andet sted fra. Det kan være via betalte annoncer på sociale medier, influencere eller affiliate samarbejder.
Det vigtigste af alt er, at du sørger for at have en ”lead magnet”. Altså noget der gør, at kunderne vil afgive deres e-mailadresse. Hos B2B segmentet kunne det f.eks. være et whitepaper og for B2C segment kunne det være en rabat, brugbare viden eller brug af gamification.
Indhold er hentet
Vil du vide mere?
Så har Maria Louise en masse viden hun gerne vil dele med dig. Hun er klar til at tage en snak - det er helt gratis.