Indhold er hentet
Gode råd til dit arbejde med digital transformation
Digital transformation er ikke et nyt begreb. De seneste 10 år er der blevet talt om digital transformation, og det er også kommet på agendaen i flere og flere danske virksomheder. Men desværre er der mange forskellige forståelser af, hvad digital transformation er – og hvordan du arbejder med det. I denne artikel forsøger vi at afklare, hvad begrebet egentlig dækker over. Og vi kommer med en række gode råd til, hvordan du kan arbejde succesfuldt med digital transformation i en verden, der er mere uforudsigelig end nogensinde.
Indhold er hentet
Hvad er digital transformation?
Lad os allerførst aflive én af de begrebsforvirringer, vi ofte møder. Digitalisering er ikke det samme som digital transformation. Digitalisering handler grundlæggende om at effektivisere virksomhedens processer ved hjælp af digitale værktøjer - som f.eks. automatisering af bilagshåndtering og dokumenthåndtering.
Digital transformation går i stedet ud på, hvordan du bruger (nye) digitale teknologier til at tænke innovation og forandring ind i din forretning. Altså hvordan du kan bruge teknologier til at åbne op for nye forretningsmodeller. Det handler om at skabe nye produkter, forbedre forretningsprocesser og/eller spare omkostninger.
Du skal altså ikke digitalisere for digitaliseringens skyld. Udviklingen skal være drevet af forretningens behov. Og hvordan gør du så det med succes? Det kommer vi med en række gode råd til.
12 trin til at sætte gang i den digitale transformation:
#1 Få overblik over din virksomheds situation
Start din digitale transformation med en analyse af den teknologi, de processer og de systemer, du allerede har i din virksomhed. Identificer, hvor digital transformation kan have størst betydning, og områder, der har brug for særlig opmærksomhed.
#2 Få buy-in
Sørg for at få buy-in fra den øverste ledelse for at sikre, at den digitale transformations-strategi har opbakning og tilstrækkelige ressourcer. Digital transformation har virkelig brug forledelsesopbakning, så tænk over, hvilke udfordringer der potentielt kan løses i virksomheden.
For eksempel:
- Reducer antallet af timer på grund af manuelle (eller forældede processer)
- Minimer menneskelige fejl og undgå dobbeltarbejde
- Mindsk afhængigheden af systemer eller udstyr af ældre dato
#3 Afsæt budget
Beslut jer for, hvilket budget der er til rådighed til at gennemføre digital transformation. Og husk at tænke alle poster ind: Teknologi, uddannelse og løbende support og udvikling.
#4 Skab den rette kultur
Glem ikke dine medarbejdere. Digital transformation lyder skræmmende for mange, men det behøver det ikke at være, hvis du arbejder med kulturen. Sørg for at inddrage medarbejderne og skab teams, der fordrer til samarbejde.
#5 Definer mål
Sæt mål for, hvad I vil opnå med digital transformation. Afdæk hvilke resultater og forbedringer, der er nødvendige for at nå målene. Det kan for eksempel være en bedre kundeoplevelse, øget proceseffektivitet eller nye salgskanaler. Inddrag gerne medarbejdere på tværs af virksomheden for at sikre, at mål er forståelige og realistiske.
Husk at disse mål skal stemme overens med din virksomheds overordnede forretningsstrategi.
#6 Sæt et team
Sammensæt et team med de rigtige kompetencer. Det kan for eksempel bestå af IT-medarbejdere, projektledere, forandringsledere og repræsentanter fra hver afdeling i virksomheden. Sørg for at angive roller og ansvar for teammedlemmer.
#7 Prioritér projekter
Identificér hvilke projekter, der skal søsættes i forhold til at imødekomme udfordringer og opnå forbedringer. Og prioritér indsatserne baseret på deres potentielle effekt og implementeringshastighed.
#8 Vælg IT-løsninger
Undersøg hvilke IT-tjenester og platforme, der passer bedst til din virksomheds behov. Sørg for, at de er skalerbare og kan integreres med jeres eksisterende systemer. I denne fase kan det være godt givet ud at gå efter casestudier eller referencer, som kan be- eller afkræfte jeres valg.
#9 Brug data til at sikre løbende udvikling
Brugen af data er afgørende i succesfuld digital transformation. Udvikl derfor en strategi for dataindsamling og analyse for at understøtte datadrevne beslutninger.
#10 Udvikl en implementeringsplan
Arbejd sammen med dine projektledere (for hvert team) og lav en plan for hvert projekt med tidslinjer, milepæle og KPI'er, så du kan måle, hvordan dit projekt klarer sig. Sørg for, at din projektplan indeholder check-ins for at sikre, at eventuelle problemer fanges og håndteres hurtigt.
#11 Start med pilotprojekter
Start med pilotprojekter for at teste nye teknologier og processer i mindre skala, inden du ruller den store implementering ud. Kommunikation er afgørende på dette stadie, så indhent feedback fra alle involverede, så du kan justere din tilgang på baggrund af testresultaterne.
#12 Implementer projekter iterativt
Opskalér jeres pilotprojekter i takt med de skrider frem og feedbacken er positiv. Overvåg og mål løbende effekten af de digitale transformations-indsatser. Opfordr til feedback fra kolleger og kunder – og brug inputs til hele tiden at finpudse tilgangen og foretage løbende forbedringer.
Den digitale transformation er en proces
Digital transformation er ikke simpelt, og det sker ikke fra den ene dag til den anden. Det handler ikke blot om at automatisere væsentlige forretningsfunktioner – men om at opdage nye måder at se din virksomhed på. Og det er en proces,
Den digitale verden udvikler sig hurtigere end nogensinde. Der dukker hele tiden nye muligheder og uforudsete udfordringer op. Så accepter, at det ikke er alt i den digitale transformation, der nødvendigvis bliver en succes.
Start din digitale transformation med sparring
Det kan være vanskeligt at hæve blikket fra den daglige drift, og det er nemt at blive låst fast i sin opfattelse af sin egen virksomhed.
Når du samarbejder med en uvildig sparringspartner, får du andre øjne på din virksomhed – og det anderledes perspektiv kan synliggøre både sprækker i fundamentet og nye muligheder.
Hos Erhvervshus Midtjylland kan du sparre med virksomhedskonsulenter, som kan hjælpe dig med at stille skarpt på, hvor og hvordan den digitale omstilling kan gøre en forskel for netop din virksomhed. Og hvor det giver bedst mening at sætte gang i transformationsprocessen.
Indhold er hentet
Vil du vide mere?
Så står Morten eller en af vores andre virksomhedskonsulenter med speciale i digitalisering og digital strategi klar til at sparre med dig eller hjælpe dig videre – helt gratis.
