Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Eksportmarkeder: Hvordan vælger du det rigtige land?

Hele verden ligger for vores fødder, og flere danske virksomheder drømmer også om at komme ud på nye markeder og blive en del af den internationale handel. Det kan også være det helt rigtige for din virksomhed. Men inden du kaster dig ud i det, betaler det sig at gøre et grundigt forarbejde. I denne artikel kigger vi nærmere på nogle af de overvejelser, du med fordel kan gøre dig, inden du vælger eksportmarked.

Indhold er hentet

Overvejelser, når du vil ind på et nyt eksportmarked

Lad det være sagt med det samme. En af de hyppigste årsager til, at virksomheder ikke lykkes med eksport, er, at markedet er udvalgt for tilfældigt. Derfor anbefaler vi dig at gå mere analytisk til værks. Det behøver dog ikke at slås op som et stort og tidskrævende projekt – lidt er bedre end ingenting.

Lav en markedsanalyse

Start med at finde ud af hvilke lande, der importerer produkter (eller services), der ligner dit. Og identificér eksportmarkeder, hvor salget af din produkttype er stigende. Udpeg 3-5 af de mindre, men voksende markeder, hvor der typisk er færre konkurrenter.

Gennem SMV:EksportÅbner link i ny fane kan du få tilskud til en rådgiver, der kan hjælpe dig med at udarbejde en markedsanalyse.

Vurder eksportmarkeder med potentiale

Undersøg herefter demografiske og økonomiske trends på de udvalgte markeder. Og fastslå her, hvem dine konkurrenter er, og hvordan deres produkter anvendes i markedet. Afdæk også, hvem kunderne er, hvordan distribuerer de produkterne og hvilke forretningsmodeller er i spil?

Afdæk også, om dit produkt kan konkurrere på prisen, når du har medregnet alle omkostninger som f.eks. pakning, distribution, marketing, afgifter og skatter.

Du bør også undersøge, om der er nogle handelsbarrierer, der kan være problematiske. Det kan du tjekke på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Læs vores 4 gode råd til dig, der gerne vil eksportere til Tyskland.

Sæt dig ind i lovgivning, standarder og godkendelser

Du kommer ikke uden om lovgivning, standarder og godkendelser, når du vil ind på et nyt eksportmarked. Dit produkt har måske en række godkendelser og certificeringer i Danmark, men det betyder ikke nødvendigvis, at det kan overføres til et andet land. Heller ikke selv om det er et andet EU-land.

Der kan være lokale godkendelser, som er vigtigt for lige præcis dit produkt. Derfor er det vigtigt, at du undersøger, om der er behov for bestemte godkendelser for at drive forretning eller ansætte medarbejdere, som skal opfyldes.

Læg en plan for markedsindtrængning

Vælg dét marked (ud fra din markedsvurdering), der har størst potentiale for din type produkter, og som passer bedst til din virksomheds eksportberedskab.

Hvis det er første gang, du skal eksportere, er det fornuftigt blot at vælge et enkelt marked til at starte med. Udarbejd herefter en klar plan for, hvordan din virksomhed skal gå ind på det pågældende eksportmarked. Hvilke tiltag skal der til, og hvordan skal der arbejdes med dem? En klar eksportplan gør arbejdet nemmere og mindre styret af tilfældigheder.

Vurder om din virksomhed er klar

Sidst men ikke mindst må du ikke glemme, at arbejdet med eksport også handler om, din virksomhed er klar til det? Der er en del udgifter forbundet med at trænge ind på et nyt marked. Så du skal vurdere, om din virksomhed er klar til at investere de ressourcer, det kræver. Og du skal finde ud af, om din virksomhed har de nødvendige kompetencer, eller om der måske er brug for at sparre med en ekstern konsulent?

Få sparring af virksomhedskonsulenter med speciale i eksport

Hos Erhvervshus Midtjylland står vores virksomhedskonsulenter klar til at hjælpe dig med at få succes med din virksomheds eksport. Du får uvildig, gratis og personlig sparring fra erfarne virksomhedskonsulenter, som har hjulpet mange midtjyske virksomheder med at nå ud til eksportmarkeder i hele verden.

Vi har samtidig et stort netværk, som du kan trække på, og vi har mulighed for at hjælpe dig med medfinansiering til udvikling af din virksomheds eksport.

Indhold er hentet

Vil du vide mere?

Så står Johnny eller en af vores andre virksomhedskonsulenter med speciale i eksport og internationalisering klar til at sparre med dig eller hjælpe dig videre – helt gratis.

Book et mødeÅbner link i ny fane