Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Guide til at arbejde med strategi for SMV-virksomheder

Spørgsmålet om, hvordan du bedst udvikler din SMV-virksomhed, er et spørgsmål, du næppe finder et rungende klart svar på. Det handler om at finde den rette balance mellem den kortsigtede og driftsorienterede planlægning og den visionære og langtidsorienterede strategi.

Indhold er hentet

At arbejde med strategi indebærer, at du i fællesskab med dine medarbejdere forsøger at udvikle en plan eller et sæt af beslutninger, der fører virksomheden mod opnåelsen af de mål, der er sat.
En effektiv udarbejdet strategi kan hjælpe din virksomhed med at navigere i komplekse forretningsmiljøer, træffe beslutninger og forfølge målrettet vækst. 

Hvad er en strategi?

En strategi er de overordnede handlinger, virksomheden fastlægger for at opfylde og opnå sin mission, vision og sit mål. Det er de overordnede planer og beslutninger, en organisation træffer for at opnå sine langsigtede mål og imødekomme de udfordringer, den står overfor.

En langsigtet strategi giver dynamik i virksomheden, og dynamik skaber motivation og fremdrift. Hverken medarbejdere, kunder eller andre interessenter forbliver loyale i forhold til en virksomhed, hvor tingene er gået i stå.

Investorer og interessenter søger ofte klare strategier for at forstå, hvordan virksomheden planlægger at levere værdi. Derfor kan en strategi være et meget brugbart værktøj, når du skal få samarbejdspartnere som f.eks. pengeinstitut eller andre långivere til at bakke op om udviklingen af din virksomhed med den nødvendige finansiering.
En tydelig strategi kan være med til at styrke tilliden mellem virksomheden og diverse samarbejdspartnere. 

Sådan laver du en strategi

En strategi skal overordnet set rumme dine mål og ambitioner for virksomheden samt en beskrivelse af de handlinger, der skal til for at opnå målene. 

En vellykket strategi kræver en nøje analyse af interne og eksterne faktorer, en klar forståelse af organisationens mission og vision samt evnen til at tilpasse sig en dynamisk forretningskontekst. Implementering af strategien kræver engagement fra alle niveauer i organisationen og en løbende evaluering og tilpasning i takt med ændrede forhold.

En virksomheds eksistens afhænger i høj grad af ledelsens evne til at planlægge langsigtet. I din virksomhed skal ledelsen være i stand til at gennemføre en strategisk planlægning. Den strategiske planlægning går ud på at analysere og vurdere din virksomheds langsigtede placering i markedet med udgangspunkt i virksomhedens aktuelle situation.

Den strategiske planlægning omfatter fire faser:

  • Strategisk analyse
  • Formulering af mål og strategier
  • Opstilling af handlingsplaner (på baggrund af den strategiske analyse)
  • Implementering af handlingsplanerne

I arbejdet med strategi, tager den strategiske planlægning udgangspunkt i virksomhedens interne og eksterne situation og på den måde, får du nemmere ved at fastlægge strategi, retning og mål for virksomhedens udvikling.

I denne guide deler vi 6 gode råd til at arbejde med strategi i SMV-virksomheder, der kan hjælpe dig med at løfte din virksomhed til næste niveau.

1.  Analysér interne og eksterne faktorer

Når du skal arbejde med strategi i din SMV-virksomhed er det afgørende, at du kender din virksomheds styrker og svagheder, men i den grad også konkurrenternes. I den forbindelse er det oplagt at foretage en strategisk analyse. En strategisk analyse er en proces, hvor virksomheden identificerer og analyserer sine interne og eksterne forhold for der igennem at kunne klarlægge sine stærke og svage sider samt de muligheder og trusler, der findes eksternt i markedet.

Der findes mange nyttige værktøjer, der kan hjælpe dig med at foretage en grundig strategisk analyse. Her kan du blandt andet benytte en SWOT-analyse. Det vigtigste er blot, at du klart og præcist identificerer, hvad din virksomhed gør godt, og hvor der er områder, der kan forbedres.

Når du arbejder med at sætte retning og mål for din virksomheds fremadrettede udvikling, er det også essentielt, at du formår at identificere, hvad der er unikt ved din virksomhed. Hvad er det, der gør din virksomhed særlig blandt konkurrenterne?

Med en konkurrentanalyse kan du hurtigere blive klogere på, hvilke ressourcer dine konkurrenter besidder samtidig med, at du ved mere om, hvad det er, der motiverer dem. Du skal forsøge at forudse dine konkurrenters næste træk og her kan du med fordel stille dig selv følgende spørgsmål:

#1: Hvad kan konkurrenten?

#2: Hvad vil konkurrenten?

Fokusér i høj grad på at finde frem til, hvad det er for en værdi, du kan tilbyde dine kunder, som konkurrenten ikke formår at imødekomme på samme vis.

2.  Kend din målgruppe

Inden du og din ledelse igangsætter en strategisk planlægningsproces, er det nødvendigt, at I forstår kundernes behov, ønsker og adfærd. En dybdegående forståelse af virksomhedens målgruppe hjælper med at forme en strategi, der er målrettet og relevant.


En god målgruppeforståelse indebærer en forståelse af, hvem dine potentielle kunder er, hvad der motiverer dem, og hvordan du bedst kan imødekomme deres behov.

Når du har indblik i din målgruppes præferencer, adfærd og udfordringer, åbnes døren for målrettet og effektiv markedsføring, og du får en unik mulighed for at tilpasse din strategi hertil. Det gør det også muligt at skræddersy dine produkter eller tjenester for at imødekomme deres specifikke krav.


Alle virksomheder befinder sig konstant i en situation, hvor markedet hele tiden ændrer sig. De faktorer der blandt andet stiller krav om evnen og viljen til at følge med er:

  • Nye konkurrenter
  • Ændringer i kundernes præferencer
  • Nye teknologiske muligheder

Når du fokuserer på hele tiden at lære din målgruppe bedre at kende, får du mulighed for at skabe en mere engagerende brugeroplevelse og sikre en bæredygtig vækst ved at levere, hvad dine kunder virkelig ønsker. På den måde har du også større chancer for at differentiere dig fra konkurrenterne i markedet.

3.  Definér dine mål

Når du skal lave en strategi i din virksomhed, er det essentielt, at du i samarbejde med ledelsen starter med at fastlægge klare og målbare mål, der definerer, hvad virksomheden ønsker at opnå.

Klare mål giver retning og formål. De definerer, hvor du ønsker at din virksomhed skal bevæge sig hen, og hvorfor det er vigtigt. Når du definerer og sætter klare og målbare mål, sikrer du, at dit fokus ligger på virksomhedens ressourcer. Målene kan være en god hjælp i forhold til at identificere, hvad der er vigtigst, og kan dermed guide dig i retning af de opgaver, der vil føre dig nærmere dine mål.

Klare mål gør det muligt at måle på virksomhedens fremgang. De giver en ramme for at evaluere, hvor langt virksomheden er kommet, og kan belyse de områder, der kræver en yderligere indsats.

4.  Involvér medarbejderne

En veltilrettelagt og gennemtænkt strategi kan du som ejerleder bruge for at sikre, at virksomhedens medarbejdere bevæger sig i samme retning. Involvér dine medarbejdere i virksomhedens strategiske arbejdsprocesser. Deres indsigt og engagement er afgørende for at kunne implementere strategier effektivt og skabe en fælles forståelse af virksomhedens mål. En tydelig strategi kan fungere som en kilde til motivation for medarbejderne, da det giver dem et formål at arbejde hen imod.

En strategi kan også bidrage til at fastholde talent ved at skabe en meningsfuld arbejdsproces. På den måde sikrer du, at dine medarbejdere altid agerer gode ambassadører og viser virksomheden tillid.

Det er ofte den mest vanskelige del af strategiprocessen at få involveret organisationen og medarbejderne og få sat handling bag ordene. At sikre, at der er handling bag strategien, kræver nemlig en effektiv implementeringsproces og engagement fra alle niveauer i organisationen. Hvis der ikke eksekveres på beslutningerne, er man lige vidt, og der er intet kommet ud af de gode intentioner.

Involvér både ledelsen og medarbejderne i strategiprocessen. Topledelsens opgave er at vise retning og give opbakning, mens medarbejdernes input og engagement er afgørende for en succesfuld implementering.

Opgaven i enhver virksomhed er at opnå den mest effektive udnyttelse af virksomheden ressourcer. På den måde sikrer du, at alle virksomhedens aktiver samlet set bidrager til at optimere virksomhedens forretningsmodel og dermed skaber størst mulig værdi for virksomheden.

Præcis og konkret information fra ejerlederen er nødvendig, så de medarbejdere, som skal være med til at få strategiplanen til at lykkes, er helt bevidste om deres opgave og ved, hvad de kan og skal bidrage med.

5.  Lav handlingsplaner

At træffe de rigtige beslutninger i forbindelse med strategiarbejdet er afgørende for enhver virksomheds succes. Hvad skal der nu gøres for at nå virksomhedens mål?

Her kan det være en rigtig god idé at få planen sat i system, så man kan tage et skidt ad gangen og helst de rigtige skridt.

For at kunne sætte gang i planlægningen af fremtidens vifte af muligheder, må man vide, hvor man er nu. Det gælder både for ejerlederen selv, og ikke mindst for de rådgivere, der evt. skal hjælpe med processen.

Det handler om at tegne et så præcist billede af virksomhedens status som muligt. Her kan du som virksomhedsejer f.eks. gøre brug af væksthjulet. Ved at benytte væksthjulet får du en oplagt mulighed for systematisk at gennemgå virksomhedens 4 hovedelementer:

  1. Forretningskoncept
  2. Kunderelationer
  3. Virksomhedsdrift
  4. Organisation

Når du har dannet dig et godt overblik over ovenstående hovedelementer, er det lettere for dig at afdække, hvilket stadium din virksomhed befinder sig på.

Når du ved, hvor din virksomhed befinder sig, gør du det nemmere at udvikle en konkret handlingsplan. Her bør du definere de nødvendige tiltag og opgaver, der skal udføres for at nå et bestemt mål. Virksomhedens handlingsplaner er ofte nøglen til at omsætte overordnede strategier til praktiske handlinger.

Når du har fundet frem til de indsatsområder, som din virksomhed ønsker at fokusere på, er det vigtigt at have styr på, hvad indsatsen kræver af ressourcer i form af timer og penge, og om den kan finansieres, uden man risikerer, at det går ud over den daglige drift. 

Husk løbende at foretage evalueringer og opdateringer, så du sikrer, at din virksomhed er på rette kurs.

6.  Løbende evaluering og justering

Løbende status, information om denne og evt. justeringer kan ofte være nødvendig for at holde planen på sporet. Vær åben for at tilpasse strategien baseret på ændrede forhold, feedback eller nye indsigter. Fleksibilitet er afgørende for at sikre, at din strategi forbliver relevant og effektiv.

At gøre status i forhold til din virksomhed og din strategi er afgørende for at kunne evaluere på indsatsen. Det er her, du bliver klogere på:

  • Om dine mål og planer er effektive
  • Hvad der fungerer
  • Hvad der kan forbedres

Med løbende evaluering og justering har du meget lettere ved at vurdere din virksomheds ressourcer og kompetencer og samtidig holde styr på udviklingen i markedet, forstå de faktorer der kan påvirke din virksomhed og ikke mindst finde de rigtige muligheder.

En grundig analyse af din virksomhed vil også være med til at sikre, at du i forbindelse med kommende strategiske beslutninger ikke risikerer at overse, at virksomhedens likviditet kan komme under pres.

Husk at strategisk arbejde er en kontinuerlig proces. Fortsæt derfor med at optimere og tilpasse virksomhedens strategi i takt med ændringer i forretningsmiljøet og organisationens behov.

Læs også vores 7-trins-guide til at komme i gang med digital strategi.

Indhold er hentet

Vil du vide mere?

Så har vores virksomhedskonsulenter, specialiseret inden for strategi og forretningsudvikling, en masse viden de gerne vil dele med dig. De er klar til at tage en snak - det er helt gratis.

Book et møde Åbner link i ny fane