Indhold er hentet
8 steps til at lave en markedsføringsstrategi, der tiltrækker de rigtige kunder
Vil du gerne tiltrække endnu flere kunder? Øge din indtjening? Og undgå at spilde tid og penge på markedsføring, der ikke virker? Så skal du lægge en markedsføringsstrategi.
Indhold er hentet
Markedsføring har direkte betydning for din virksomheds indtjening og vækst. Har du ikke et mål eller retning for markedsføringen af din virksomhed og dine produkter eller services, risikerer du at famle i blinde og spilde dyre marketingkroner på kanaler og platforme, hvor dine kunder ikke er.
Udfordringen ved alle former for markedsføring er, at alle aktiviteter koster mange penge og meget tid – og man er ikke på forhånd sikker på den ønskede effekt. Udgangspunktet er dog sikkert: Hvis du intet gør for at markedsføre eller brande din virksomhed, sker der heller ikke noget. Derfor er nu nødt til at være både aktiv og proaktiv omkring din markedsføring ved at lægge en markedsføringsstrategi og en efterfølgende mere operativ markedsføringsplan.
I denne artikel dykker vi ned i, hvad en markedsføringsstrategi indeholder, og hvordan du kommer godt i gang med at lave den. Og så fortæller vi også, hvordan du lægger en brandingstrategi, der giver din virksomhed det rette image hos eksisterende og potentielle kunder.
Hvad er en markedsføringsstrategi?
Lad os først lige tage en kort definition. En markedsføringsstrategi er en strategi for, hvordan du promoverer din virksomhed og dine produkter eller ydelser. Dette indebærer blandt andet, hvilke kanaler og platforme, der giver mest mening at bruge.
Vi kan ikke snakke om markedsføringsstrategi uden også at nævne markedsføringsplanen. Nogle siger, at det er to ord for det samme, imens andre skelner mellem disse to.
Markedsføringsstrategi: en overordnet strategi og retning for din markedsføring.
Markedsføringsplan: en konkret handlingsplan, der beskriver, hvordan du vil markedsføre din virksomhed i det næste år.
Kom i mål med din markedsføringsstrategi
En markedsføringsstrategi og en efterfølgende markedsføringsplan vil typisk indeholde elementer af både online markedsføring og offline markedsføring.
Når du skal lave en markedsføringsstrategi, kan du med fordel følge disse 8 simple steps:
- Mål: Hvad ønsker du at opnå? Det kan f.eks. være antal nye kunder, genkøb eller kendskab.
- Markedsundersøgelse: Hvordan er mulighederne i markedet? Og hvilke udfordringer skal du overkomme?
- Hvem er kunderne? Lav 1-3 personaer over din kernemålgruppe. Det hjælper dig med at forstå, hvor og hvordan du skal kommunikere til dem.
- Kig på konkurrenterne: Hvad gør de? Hvor annoncerer de henne? Den viden kan du bruge som inspiration.
- Din værdi: Hvilken værdi har dit produkt eller service for kunderne? Den viden gør dig skarpere på, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne, og hvorfor de skal vælge dig.
- Udvælg medier: Hvilke platforme og kanaler vil du gøre brug af, og hvordan vil du udnytte dem.
- Hvad er budgettet og tidsplanen? Læg et markedsføringsbudget og en tidsplan for din strategi.
- Eksekvér strategien
Når du har strategiplanen på plads, kan du med fordel følge op med en konkret handlingsplan – altså markedsføringsplanen, som vi nævnte før. Strategien er dit pejlemærke – planen din vejviser.
Online vs. offline markedsføring
Digital marketing vokser sig større og større for hvert år. Derfor bør digital marketing med stor sandsynlighed være en del af din markedsføringsstrategi. Det drejer sig om både din hjemmeside, Google Ads, annoncering på sociale medier og så videre.
Men du bør bestemt ikke afskrive offline medier. De kan nemlig være en stor fordel, da du kan eksponere dit budskab ud til rigtig mange mennesker på relativt kort tid. Det kan f.eks. være i form af bannere på busstoppesteder, annoncering i aviser, messe-materiale, visitkort og firmatøj.
Gode spørgsmål at overveje, når du skal lave en markedsføringsstrategi
- Hvordan adskiller din virksomhed og produkter/tjenester sig fra konkurrenterne?
- Hvad er dit overordnede mål med markedsføringen? Ønsker du at øge salget, øge kendskabet til dit brand, opbygge langsigtede relationer med kunderne eller noget andet?
- Hvordan vil du positionere dit brand? Hvordan ønsker du, at din virksomhed skal opfattes af målgruppen?
- Hvor mange ressourcer kan du afsætte til markedsføringsaktiviteter?
- Hvordan vil du måle succesen af markedsføringsstrategien? Hvilke nøgleindikatorer (KPI'er) skal du følge for at evaluere indsatsen?
Læg en brandingstrategi, der giver et godt image
Har du det rette image? Overfor potentielle og eksisterende kunder? Et stærkt brand er med til at sætte en overordnet linje i virksomheden. Og du sikrer bedre genkendelse, tillid, værdi og dermed bedre indtjeningsmuligheder. Dit omdømme er dit brand. Derfor er det en god idé at lave en brandingstrategi.
En brandingstrategi er en langsigtet plan for din virksomheds image. For hvordan andre opfatter din virksomhed. Og det kan du faktisk godt påvirke. Selvom det kan tage tid. Overordnet set rummer en brandingstrategi tre dele: sjæl, særpræg og stil.
Sjæl: Når du skal lægge en brandingstrategi, skal du først og fremmest spørge dig selv om, hvad virksomhedens formål er (ud over at tjene penge selvfølgelig). Hvad er jeres værdier? Og hvem er du sat i verden for at hjælpe og med hvad? Når du ved det, vil det hjælpe dig med at stå stærkere som brand.
Særpræg: Hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne, hvis I tilbyder præcis samme produkter eller services? Svaret kan være branding. Find frem til din virksomheds særpræg – det unikke ved din virksomhed, der gør det mere attraktivt. Dét kan du bruge som en del af fortællingen overfor målgruppen.
Stil: Din virksomheds visuelle stil er også en del af dit brand. Det er blandt andet logo, farver og typografi.
Hjælp til branding og kommunikationsstrategi
”Det har været en megafed proces, som har gavnet bundlinjen. Samtidig har det været givende at komme ind til kernen af produktet og blive mere skarp på, hvad mit brand skal udstråle.” – Trine Weber Carlsen, iværksætter, Seamless Basic
Skal du have hjælp til at lægge en markedsføringsstrategi eller brandingstrategi?
Er du i tvivl om, hvordan du laver en markedsføringsstrategi eller brandingstrategi? Så kan vi hos Erhvervshus Midtjylland hjælpe dig. Vores forretningsudviklere vil gerne sparre med dig om, hvilken retning din markedsføring og brand skal gå i – og hvordan du får mest muligt ud af dine markedsføringskroner.
Læs også de 7 trin til at komme i gang med digital strategi.
Indhold er hentet
Vil du vide mere?
Så er vores forretningsudvikler Helle Toftgaard og Maria Louise Engelbredt specialister i markedsføring og branding. De er klar til at tage en snak med dig – helt gratis.


