Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

6 vækststrategier til at skabe økonomisk vækst i din virksomhed

Vil du gerne udvikle og vækste din virksomhed? Så kan det være en god idé at lægge en vækststrategi. Med en gennemarbejdet vækststrategi kan du aktivt medvirke til at skabe en konkurrencemæssig fordel og opnå økonomisk vækst.

Indhold er hentet

En vækststrategi refererer til den overordnede tilgang eller metode, en virksomhed anvender for at vækste. Det kan blandt andet gøres: økonomisk, via antal medarbejdere, gennem udvidelse af markedsandele, forbedring af positionen på markedet osv.

I denne artikel vil vi fokusere på, hvordan du skaber økonomisk vækst. Helt konkret, hvordan du øger din virksomheds omsætning, indtjening og overskud.  

Hvad er en vækststrategi, og hvorfor er den vigtig? 

En vækststrategi er en strategi for, hvordan din virksomhed opnår vækst i de næste 3-5 år. Nogle kalder det bare for en strategi eller forretningsudvikling – fordi det er implicit, at der selvfølgelig er tale om vækst. Uanset betegnelsen, er målet med en vækststrategi typisk enten at øge omsætningen, vinde markedsandele, øge kundebase, udvide produktporteføljen eller andre strategiske forretningsmål. 

Alle virksomheder bør have en vækststrategi. Hvis ikke din virksomhed har det, risikerer du kun at drifte din virksomhed, hvilket kan medføre stilstand. På den måde risikerer du også, at du ikke kan følge med kunderne, markedet og tiden. Det kan på sigt betyde en økonomisk nedgang. Det kan f.eks. være, at du oplever, at kunderne holder op med at købe dit produkt eller din service. Så er det vigtigt, at du er omstillingsparat og kigger på løsninger. 

Det kan faktisk være svært for små- og mellemstore virksomheder (SMV’er) at overleve på et konkurrencepræget marked i et lille land som Danmark.
Men SMV’er kan også opnå karakter som en vækstvirksomhed. Selvom de ikke altid har samme størrelse eller ressourcemæssige kapacitet som store virksomheder, kan SMV'er stadig opnå betydelig vækst og succes.

En vækstvirksomhed er en virksomhed, der er kendetegnet ved en betydelig stigning i indtægter, markedsandel eller andre nøglepræstationer. En sådan type virksomhed karakteriseres ud fra deres evne til at ekspandere hurtigt og effektivt.
En vækstvirksomhed er ofte drevet af innovation, skalerbarhed og en målrettet indsats for at opnå konkurrencefordel på markedet.

På rejsen mod at blive vækstvirksomhed kan en god vækststrategi hjælpe med at identificere de muligheder og udfordringer, I står overfor, og træffe de rette beslutninger for at opnå succes og vækst. Det kan I blandt andet gøre ved at foretage en intern analyse af virksomheden. Det indebærer typisk en analyse af virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler, også kendt som en SWOT-analyse samt en identifikation af de mest hensigtsmæssige måder at opnå vækst på.
En gennemarbejdet vækststrategi kan have positiv betydning for din virksomheds økonomiske vækst og dens konkurrencemæssige fordel.  

Vær opmærksom på dine konkurrenter

Når du arbejder med vækststrategier, kan det være en fordel at analysere og undersøge dine konkurrenter. En konkurrentanalyse er en vigtig del af enhver strategisk planlægning, da det giver indsigt i markedet, identificerer konkurrencefordelene og hjælper med at udvikle differentieringsstrategier.
I sidste ende giver en grundig konkurrentanalyse dig en unik mulighed for at træffe mere informerede beslutninger og udvikle mere effektive vækststrategier, der kan hjælpe dig og din virksomhed med at konkurrere succesfuldt i markedet.


Sørg for at indhente viden om andre virksomheder og vækstvirksomheder i din branche. Hav fokus på:

Styrker og svagheder: Det er vigtigt, at du identificerer dine konkurrenternes styrker og svagheder. Uanset om der er tale om en vækstvirksomhed eller en virksomhed med fokus på andre parametre, så er det vigtigt, at du sammenligner deres værditilbud med dit eget.

  • Hvad kan din virksomhed, som konkurrenterne ikke kan?
  • Hvad gør du bedre i forhold til dine konkurrenter

Markedspositionering: Dan dig et overblik over, hvordan konkurrenterne positionerer sig i markedet og hvilke segmenter de servicerer. Dette kan hjælpe med at identificere huller eller segmenter, hvor din virksomhed kan konkurrere effektivt.

Produkt- og serviceudvikling: Se på dine konkurrenternes produkter og tjenester for at identificere trends, innovationer og huller på markedet. Det kan give inspiration til produkt- og serviceudvikling, der kan medvirke til, at du differentierer dig fra branchens konkurrenter.

Markedsstrategier: Analysér konkurrenternes markedsførings- og salgsstrategier for at få indblik i, hvordan de tiltrækker og fastholder kunder. Det kan hjælpe dig med at forbedre din virksomheds markedsføringsindsats og salgsstrategi.

6 vækststrategier, der kan skabe økonomisk vækst 

Der findes rigtig mange muligheder, når det kommer til at skabe økonomisk vækst i en virksomhed. En nøglefaktor, der ofte adskiller virksomheder, der opnår ekstraordinær vækst, er deres evne til at identificere og implementere effektive vækststrategier. Vækststrategier kan variere fra virksomhed til virksomhed, og hvilken vækststrategi der passer i din virksomhed, er ofte afhængig af industri, størrelse, ressourcer og konkurrencesituation.

Herunder har vi listet 6 eksempler, du kan drage nytte af, hvis du ønsker at skabe økonomisk vækst i din virksomhed.  

Du kan: 

  • Sælge mere til eksisterende kunder, hvor du øger deres gennemsnitlige køb eller kurv-størrelse.
  • Udvikle og sælge nye produkter til både eksisterende og nye kunder, ex. abonnements- eller serviceløsninger
  • Målrette et nyt kundesegment. Overvej, om du kan sælge dine produkter eller en tilpasset udgave til et andet kundesegment?
  • Fastholde dine kunder bedre. Det er ofte nemmere og billigere at fastholde en kunde end at tiltrække en ny. 
  • Gå ind på nyt marked. Identificér nye geografiske markeder – herunder international ekspansion. 
  • Prissætte anderledes end du gør i dag. Du kan enten holde dine priser lave for at tiltrække flere kunder eller give dine produkter en prestige-værdi ved at prissætte dem højere. 

”Fremfor for at sælge en ny maskine hvert 12. år til vores kunder, vil vi sælge abonnementer, som giver en løbende indtægt. Det knytter kunderne tættere til os og giver os en stor konkurrencefordel, for det er nyt i betonbranchen. Lige nu er vi unikke på markedet, og det vil give et vækstløft.” – Henrik B. Jeppesen, direktør i Fibo Intercon 

Læs hele casen

 Sådan laver du en vækststrategi 

Der findes ikke et facit, når det kommer til at udarbejde en vækststrategi, men der er nogle elementer, som er rigtig gode og nyttige at have med. En vækststrategi skal overordnet set rumme dine mål og ambitioner for virksomheden samt en beskrivelse af de handlinger, der skal til for at opnå målene. Den skal kunne give en klar retning for virksomhedens udvikling og ekspansion. Uden en strategi kan din virksomhed risikere at blive reaktiv i stedet for proaktiv og dermed miste fokus på de fremadrettede mål.

Nedenfor har vi listet 6 steps til, hvordan du bedst kommer i gang med at udarbejde en vækststrategi:


1. Definér dine mål

Når du skal udarbejde den mest effektive vækststrategi for din virksomhed, er det essentielt at starte med at definere virksomhedens mål for den fremtidige vækst. Hvilke ambitioner har I? Er det planen, at I, i fremtiden vil være vækstvirksomhed? Vær opmærksom på, at når I udarbejder virksomhedens mål, bør I have fokus på, at målene er specifikke, målbare og realistiske for de næste 3-5 år.

2. Analysér markedet

Når jeres mål og ambitioner er på plads, er det tid til at foretage en grundig analyse af markedet. Her er det vigtigt både at kigge på: konkurrenter, kunder og markedstendenser. Identificer nye muligheder, kundebehov eller segmenter, hvor din virksomhed kan differentiere sig og skabe værdi. Det hjælper dig med at forstå de udfordringer, der kan påvirke din virksomheds vækst. 

3. Vurdér dine ressourcer og kapacitet

Det er vigtigt, at du er realistisk. Du bør derfor stoppe op, inden du kommer for godt i gang med dine mål og ambitioner. Det er nemlig vigtigt at overveje, om de overhovedet kan føres ud i livet. Har din virksomhed ressourcerne og kapaciteten til det? Hvilke ressourcer er nødvendige for at føre dine mål ud i livet? Det gælder både i forhold til medarbejdere, produktionsprocesser, lagerplads, lokaler, råvarer, likviditet og så videre. Det nytter ikke at gå i gang med en ambitiøs vækststrategi, hvis din virksomhed ikke har pengene eller ressourcerne til at vækste – det kan faktisk i højere grad udgøre en risiko for din virksomheds evne til at overleve, hvis ikke du er opmærksom her. Selvom det er fedt at kunne fremvise stigning i indtægter, markedsandel eller andre nøglepræstationer, så er det vigtigt, at du tager et skridt ad gangen og ikke risikerer at miste overblikket.

 4. Identificér vækstmuligheder

Vækstpotentialet for SMV'er afhænger af flere faktorer, herunder markedsmuligheder, ledelseskompetencer, produktinnovation, adgang til finansiering osv. Nogle SMV'er er i stand til at udnytte niche- eller specialiserede markeder, udvikle innovative produkter eller tjenester, eller vedtage effektive forretningsmodeller for at opnå betydelig vækst. En SMV der er i stand til at udnytte alle muligheder, kan sagtens opnå potentiale som vækstvirksomhed.

I mange tilfælde er SMV'er faktisk drivkraften bag økonomisk vækst og innovation i mange lande, da de ofte er mere smidige og hurtigere til at tilpasse sig ændringer i markedet sammenlignet med større virksomheder. Derfor er det vigtigt at anerkende potentialet for vækst og succes, selv i mindre virksomheder.

  • Hvor er der størst mulighed for at skabe vækst i din virksomhed? Når du udarbejder en vækststrategi, behøver den ikke nødvendigvis at indeholde en masse nye tiltag.
    Et godt sted at begynde er faktisk at kigge på eksisterende dele af din virksomhed – f.eks. salg og markedsføring: Kan du sælge mere til dine nuværende kunder? Og hvor er der størst potentiale ved nye segmenter?  
  • Kan du gøre en udfordring i markedet til en fordel, ex. kundernes efterspørgsel efter grønne løsninger eller kommende krav indenfor grøn omstilling?

5. Skab overblik over dine handlinger i en vækstplan

En Vækststrategi består også af en konkret handlingsplan for, hvordan du vil implementere dine strategiske mål. Denne handlingsplan kaldes en vækstplan. Her definerer du de nødvendige steps, ressourcer samt en tidsplan for at nå dine mål.
En vækstplan er en operationel plan, der beskriver de handlinger, tidsrammer og ressourcer, der skal bruges for at kunne implementere den valgte vækststrategi i virksomheden.

I korte træk er en vækststrategi dine overordnede visioner og drømme for virksomheden, mens en vækstplan er et værktøj, der fungerer som en detaljeret handlingsplan for at omsætte disse visioner og drømme til virkelighed.

En gennemarbejdet vækststrategi og en skarp vækstplan er afgørende for, at en virksomhed opnår succes. Med en vækstplan skaber du nemmere et overblik over din virksomheds fremtidige vækstambitioner.
Det er vigtigt at tage højde for eventuelle risici undervejs og ligeledes at have en plan for at håndtere dem. Din vækstplan skal derfor være dynamisk, og du skal kunne tilpasse den til ændringer i markedet eller interne forhold. Ved at følge din vækstplan nøje kan du øge dine chancer for succes og maksimere virkningen af din vækststrategi.

6. Implementér og følg op

Nu er det tid til, at din vækststrategi skal føres ud i livet. Det er en god idé regelmæssigt at følge op på planen for at vurdere dens effektivitet.

At arbejde med en vækststrategi kan virke omfattende. Det at udarbejde den og hernæst føre den ud i livet, kan være en lang men også lærerig proces.
Det er vigtigt, at du ikke ser på din vækststrategi som alt eller intet. Alle dine drømme og mål skal ikke ske på én gang. Det er urealistisk. I stedet bør du forfølge et halvt eller kvart mål ad gangen. Et godt råd er at tage et skridt ad gangen, så arbejdet med vækststrategien ikke kommer til at fylde så meget, at det går ud over den daglige drift. På den måde bliver det realistisk at gennemføre.

Når du laver en vækststrategi, giver det god mening at lave en prioriteringsliste.
Din prioriteringsliste er en del af din vækstplan. Den skal hjælpe dig med at skabe overblik over, i hvilken rækkefølge initiativerne skal igangsættes.
For at have de bedste forudsætninger for at prioritere, kræver det en grundig analyse og vurdering af kunder, konkurrencesituationen og markedet. Du skal selvfølgelig vælge det, hvor der er størst potentiale.  

Vi sidder klar til at hjælpe dig på din vækstrejse

Har du store vækstambitioner for din virksomhed? Vil du gerne opnå potentiale som vækstvirksomhed og se en betydelig stigning i omsætning, indtjening og overskud over de næste 3-5 år?

Vi sidder klar til at sparre med dig om din virksomheds vækststrategi. Vores dygtige virksomhedskonsulenter har solid erfaring, kan kigge på din virksomhed i et 360 graders perspektiv og komme med forslag til mulige vækststrategier og prioriteringen af din vækstplan.  Vi kan hjælpe dig med at gøre dine planer konkrete og målbare, så du får noget at arbejde videre med. 

Vi kan også hjælpe dig med at sætte en proces i gang via eksempelvis SMV DigitalÅbner link i ny fane eller SMV GrønÅbner link i ny fane .  

Indhold er hentet

Vil du vide mere?

Så er vores virksomhedskonsulenter Helle Toftgaard og Jesper O.H. SørensenÅbner link i ny fane specialister i strategi og forretningsudvikling. De er klar til at tage en snak med dig – helt gratis. 

Book et mødeÅbner link i ny fane