Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Sådan gør du din virksomhed klar til ESG-krav

Er din virksomhed en SMV? Så kommer du nok heller ikke uden om de nye lovkrav for bæredygtighedsrapportering. Vi giver dig indblik i, hvorfor du nu skal forholde dig til det og 5 gode råd til, hvordan nu kommer i gang.. nu!

Indhold er hentet

Lyder ESG og nye lovkrav helt fjernt for dig? Så læs med her, hvor vi giver dig indblik i, hvor kravene kommer fra og hvorfor de overhovedet er vedtaget.

Men tilbage til ESG. Det hele ligger I, at du fremadrettet skal rapportere mere detaljeret og helhedsorienteret omkring Environmental Social Governance. Og hvad er så det?

E’et handler om klima og miljø. Virksomheder vil her skulle rapportere på virksomhedens CO2-udledning, energiforbrug, vandforbrug, affaldshåndtering og andre miljømæssige påvirkninger.

S’et handler om arbejdsforhold i virksomheden, menneskerettigheder, arbejdssikkerhed diversitet og andre sociale faktorer.

G’et handler om virksomhedens ledelsesstruktur, risikostyring, etik, complience og andre faktorer.

Samlet set betyder det, at flere virksomheder skal forholde sig til deres bæredygtighedsstrategi- og præstationer i et samfundsperspektiv. Det er altså ikke nok at de forholder sig alene til sig selv. Det er vigtigt at forstå, for det betyder at de store virksomheder også skal tænke i, hvilke leverandører de har og deres samlede indvirkning på samfundet, når det er taget i betragtning.

Og det er ikke nok med snak – der skal data på bordet!

Selvom du ikke er omfattet af lovgivningen, er det vigtigt, at du som underleverandør forholder dig til de nye rapporteringskrav – du vil blive mødt af nye krav fra dine kunder.

5 råd: sådan kommer du i gang

Der er typisk 5 faser som en SMV-virksomhed skal igennem, når de går i gang med grøn omstilling. 

1: Erkendelse

2: Baseline

3: Strategi4: ESG-rapport5: Kommunikation
Erkendelsesfasen i 
ledelsen
Fakta på bordet -
start med et 
klimaregnskab
Det strategiske 
arbejde 

Væsentlighedsanalyse + Indsatser og mål

Kommunikation og 
markedsføring 

Under alle 5 faser pågår der typisk også både forankring i din virksomhed og kompetenceudvikling af medarbejderne.

Der er nogen, der starter med strategien før klimaregnskabet og i den forbindelse er der ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Blot at du gør noget, så er du på rette vej.

Herunder får du 5 råd til, hvordan du kommer i gang.

#1: Start i det små – Erkendelse

  • Det er en strategisk beslutning at tage hul på bæredygtighedsbylden
  • Den grønne omstilling sættes på agendaen – på bestyrelsesmødet og i strategien
  • Tildeling af ressoucer i budgettet – tid og økonomi
  • En investering i fremtiden
  • Indhent viden og få forståelse – om markedet, lovgivningen og tendenser
  • Det er kommet for at blive

Tag en ledelsesmæssig beslutning og kom i gang med de første skridt.

#2: Få overblik over baseline - Klimaregnskab

  • Start med at indsamle de data I har i forvejen i virksomheden
  • Start med klimadelen (scope 1 og 2) og dan jer et overblik over jeres udledninger fra opvarmning, el, egne biler og transport
  • Leg i Klimakompasset.dk
  • Identificer hvad der er væsentligt og ikke væsentligt at rapportere på
  • Lav senere en screening af hele virksomhedens værdikæde (scope 3)
    • 80% af Co2 aftrykket ligger i scope 3 og er ofte råvarer
    • Få evt. hjælp til et fuldt scope 1, 2 og 3 (Søg evt. SMV-grøn 2.0 e.l.)
  • Brug de næste par år på at begynde at stille krav til jeres samarbejdspartnere, underleverandører og interessenter om levering af data
  • Evt. dokumentation igennem LCA – livscyklusanalyse / EPD – Miljøvaredeklaration

Start med at lave scope 1 og 2 i Klimakompasset og få evt. hjælp til scope 3.

#3: Definer jeres målsætninger og indsatser – Strategi

  • Begynd at liste alle jeres fokusområder
    • Hvad er status i dag?
    • Hvor vil I gerne hen? - modenhed og ambitioner
    • Hvad skal jeres mål være?
  • SDG - de 17 Verdensmål – inddrag evt. dem i jeres strategi
  • Beskriv jeres stakeholder-engagement
    • Hvordan I f.eks. involverer og engagerer medarbejdere, kunder og leverandører
  • Begynd at måle medarbejdertilfredshed i virksomheden
  • Kig på jeres diversitet – kønsfordeling, etnicitet m.v.

Få lavet en bæredygtighedsstrategi/handlingsplan med konkrete indsatser og mål.

#4: Lav en ESG-rapport

  • Lav jeres første ESG-rapport, den må gerne være en BETA-version - I lærer undervejs
  • I kan udbygge undervejs med en væsentlighedsanalyse – hvor I prioriter jeres væsentligste områder
  • Hvor sker selve rapporteringen?
    • Årsrapporten bliver udvidet med de nye, lovpligtige krav om rapportering på bæredygtighed – det bliver en del af ledelsesberetningen
    • Fremover bliver det derfor lige så vigtigt at rapportere på bæredygtighed, som på økonomiske nøgletal
  • Verificering – revisor eller 3. parts rådgiver
  • Mål kan f.eks. indlægges i SBTi – Sience Base Target - platform til opfølgning af mål

E = Klimaregnskabet. S og G = Bæredygtighedsstrategien

#5: Fortæl om jeres grønne tiltag – kommunikation

  • Integrer jeres grønne tiltag i virksomhedens profil, markedsføring og kommunikation
    • Hvordan I har taget hul på den grønne agenda
  • I står stærkere i konkurrencen på markedet når I kan dokumentere jeres klimaaftryk – f.eks. når store kunder vil efterspørge data til deres egne klimaregnskaber
  • Har man en bæredygtighedsstrategi og kender sit Co2 aftryk, så kan det give nemmere adgang til finansiering og investeringer – grønne lån.
  • Baser din kommunikation på fakta og dokumentation - så du undgår greenwashing.
  • Regler for hvordan du kommunikerer dine grønne tiltag – se Forbrugerombudsmandens Kvikguide

Fortæl om jeres grønne tiltag og hvor lang i er.

Hvordan sikrer I intern forankring i virksomheden?

Det gør I f.eks.. ved at

  • Fortælle hvorfor det er vigtigt
  • Undervejs kan vigtigheden understøttes med fakta
  • Involvere ledere og medarbejdere
  • Understøttte kompetenceudvikling - (søg evt. SMV-Grønne Kompetencer)
  • Gøre det til en del af jeres kultur at medarbejdere tænker grønne tiltag
  • Søge inspiration fra andre virksomheder

Psst!.... Din virksomhed kan få tilskud til grøn omstilling



Indhold er hentet

Vil du vide mere?

Så har Jannie eller en af vores andre virksomhedskonsulenter, specialiseret inden for grøn omstilling, en masse viden de gerne vil dele med dig. De er klar til at tage en snak - det er helt gratis. 

Book et møde Åbner link i ny fane