WODEN viser sneakers i virtuelt showroom

Et virtuelt showroom har forbedret konkurrenceevnen hos sneakers-virksomheden WODEN i Aarhus med hjælp fra Erhvervshus Midtjylland.

woden


Da Corona ramte Woden i Aarhus i lighed med tusindvis af andre virksomheder blinkede alarmklokkerne med spørgsmålet: Hvordan får vi solgt bæredygtige sneakers til kvinder og børn fra sommerkollektionen 2020, når de ikke kan præsenteres på messer eller ved møder med kunderne?

”Vi blev enige om, at jeg skulle kontakte Erhvervshus Midtjylland, som vi bruger meget aktivt. Ikke mindst når vi er i tvivl om næste skridt. Og det var vi, for WODENS vækst var 40 procent sidste år, og det havde vi regnet med gentog sig i år, lige til Corona ramte i marts, og det så meget sort ud,” siger direktør og medejer Carsten Holm.

Og det er de langt fra vant til i WODEN, hvor sneakers med genbrugsgummi og fiskeskind og en skandinavisk signatur har sikret succes kort efter starten i 2013.

woden

Fra dag ét har WODEN tænkt stort og internationalt, og 75 procent af WODENs produktion bliver eksporteret i dag. Lokalerne på havnefronten i Aarhus er udvidet flere gange, for virksomheden er vokset til 20 ansatte og et datterselskab med fire i Tønder. Foreløbig har WODEN egen salgsstyrke i 17 lande samt udviklingskontorer i Vietnam og Kina.

Efter sparring med WODENs faste virksomhedskonsulent i Erhvervshus Midtjylland Henrik Skou Pedersen blev beslutningen i forårets krise, at WODEN skulle satse på at få udviklet et digitalt showroom.

”Som skomager er jeg uden de nødvendige kompetencer, men vi turde satse stort og få udviklet noget, som ingen havde i forvejen, fordi Erhvervshus Midtjylland ville hjælpe med en bevilling af rådgivningstimer så vi kunne hyre et eksternt bureau og få medfinansieret en del af udgiften,” understreger Carsten Holm.

Med hans egne ord er direktøren ”super begejstret” for Erhvervshus Midtjylland og Henrik Skou Pedersen.

”WODEN er en virksomhed, som har udviklet sig meget, og vi har altid fokus på, hvad næste skridt er. Jeg bruger Henrik til sparring, når jeg er i tvivl, for han er meget proaktiv og reel. Erhvervshus Midtjylland er medvirkende til, at vi tør tage næste skridt, og det er vigtigt, for det skaber arbejdspladser og forbedrer det danske BNP”, understreger Carsten Holm

Næste punkt i hans kalender er et møde på Skype med kunder i Polen, og så skal det virtuelle showroom i brug. Når Carsten Holm deler sin pc-skærm med de polske kunder, kan han guide dem rundt i det digitale showroom og præsentere kollektionerne. Bagefter får kunderne selv adgang.

”Det fungerer, som hvis kunderne fysisk var i Aarhus, og passer også til vores bæredygtige profil, for jeg behøver ikke tage til et møde i Polen, eller de skal komme her. Showroomet har været med til at hjælpe os gennem krisen. Takket været det nye værktøj har vi solgt godt af vores sommerkollektion bl.a. til kunder i Tyskland, Australien og Rusland, og vi er tilbage på vækstkurven,” siger Carsten Holm.

Han er allerede i gang med en ny ansøgning til Erhvervshus Midtjylland efter sparring med Henrik Skou Pedersen, som skal styrke WODENs bæredygtige profil endnu mere.

Læs mere om WODEN her

WODEN er fra Aarhus Kommune

Har du et eksportrettet digitaliseringsprojekt?

Har din virksomhed ambitioner om at styrke eller forbedre jeres eksportsituation gennem digitale systemer, automatisering eller e-handel? Så kan SMV:Digitals "Eksport-tilskudspulje" være din mulighed for at komme skridtet videre.

Læs mere om SMV:Digitals "Eksport-tilskudspulje" her

Sidst opdateret: 27.10.2020