Tre detailtrends du skal holde øje med i 2021

DEKORATIVT_BILLEDE

2020 var et anderledes år for alle – det gælder i særdeleshed også for detailbranchen. Ligesom mange andre brancher har detailbutikkerne landet over været nødsaget til at gøre ting på nye måder, når COVID-19 restriktionerne i lange perioder har vendt op og ned på, hvordan man driver en fysisk butik.

Selvom vi stadig lever med en lang række restriktioner, og COVID-19 pandemien på ingen måde er ovre, så går vi mere normale tilstande i møde.

Imidlertid er det nok også gået op for de fleste, at det at 'vende tilbage til det normalen' nok ikke bliver en tilbagevenden til præcis, hvordan det var før. Nogle af de ændringer, vi har set under COVID-19 i detailhandlen vil have en varig indvirkning.

Storefront magasinet har peget på 8 detailtrends, som vil gøre sig gældende for detailbranchen i kølvandet på COVID-19. Vi har herunder udvalgt de tre, vi mener, at du skal være særlig opmærksom på, hvis du er en del af detailbranchen.

1: Udviskningen af skellet mellem online og offline handel fortsætter

Det er ingen hemmelighed, at den fysiske del og online delen af detailhandlen har rykket sig tættere og tættere på hinanden over de sidste år. Tiden hvor de to dele af branchen blev set som konkurrerende er forbi.

Begge dele af branchen har styrker, som den anden del ikke kan matche. Det, vi har set, er en gradvis sammensmeltning af de to dele. Konceptet ‘phygital’ (sammentrækning af de engelske ord; physical og digital) eller på dansk; Omnichannel, er ikke nyt og udspringer ikke af COVID-19 pandemien.

Men det, der vil ske i 2021 er, at der bliver sat turbo på detailbutikkernes omnichannel-strategier. Covid-19 har nemlig fungeret som en katalysator for mange af de ændringer, vi så allerede inden pandemien brød ud.

Forbrugeradfærd og måske endnu vigtigere - forbrugernes forventninger - er accelereret af nedlukningen. De detailbutikker, der kæmper mest, er dem, der er mindst digitale. Det betyder, at de butikker, der arbejder med en phygital tilgang og leverer det, deres kunder ønsker og forventer, vil lykkes i 2021.

2: Lokalisme

En af de ændringer vi vil se i 2021, der er forårsaget af Covid-19 restriktionerne, er den indvirkning, de har haft på traditionelle kontorarbejdspladser.

Hjemmearbejde og videokonferencer er begreber, der har eksisteret i et stykke tid, men da pandemien tvang folk til at arbejde hjemmefra, måtte virksomhederne tilpasse sig, og siden har medarbejderne tilbragt mange dage på deres hjemmekontorer.

Når og hvis tingene vender tilbage til det ’normale’, forventer vi så, at alle vender tilbage til at møde ind på arbejdspladsen fra 8-16? Uanset om medarbejderne vender tilbage til kontorerne en masse eller ej, så er der ingen tvivl om, at vi kommer vi til at se, at flere arbejder hjemme i fremtiden.

Mange vil sandsynligvis genoverveje deres work-life balance og kan derfor være tilbageholdende med at vende tilbage til deres tidligere rutiner, nu hvor de har prøvet et alternativ, der har vist sig at fungere for mange.

Det betyder også, at der vil være en ny fokusering af forbruget fra de større byer, hvor mange har arbejdsplads og til der, hvor forbrugerne rent faktisk bor.

Man kan derfor forvente, at aktører i detailbranchen vil se nærmere på mulighederne i ikke-traditionelle detailområder. De større byer med lange gågader og shopping områder vil fortsætte med at tiltrække kunder, da de er 'destinationer' - men mindre og mere lokale placeringer vil se mere detailaktivitet i fremtiden.

3: Levering bliver normen

Online levering er allerede en stor del af vores liv og har været det i et stykke tid. Da nedlukning ramte, og folk derfor var nødsaget til at være hjemme meget af tiden, blev vi endnu mere vant til at få varer leveret.

Hurtige leverancer, bedre last-mile logistik og en generel accept og tilpasning til den nye virkelighed fra forbrugeren betyder, at selv fysiske butikker vil se større efterspørgsel efter, at kundernes køb kan leveres til døren.

Det ufrivillige skub

Covid-19 har været med til at give detailbranchen et ufrivilligt skub. Den hurtige acceleration i forbrugeradfærden grundet Covid-19 har forårsaget, at branchen med lynets hast har skulle omstille sig til at servicere sine kunder helt eller delvist digitalt i lange perioder.

Intet er dog tabt for de traditionelle detailbutikker. Den fysiske detailhandel har en lys fremtid, men for at være en del af den, skal der tages nogle kloge og strategiske beslutninger – og de kan ikke vente.

Har du brug for sparring?

Måske er du ikke vant til at få hjælp udefra, men brug os som din sparringspartner og ekstra sæt øjne. Vi ved, hvad der rør sig i detailbranchen og vi kan hjælpe dig videre med de konkrete udfordringer, du står med. På den måde kan du fokusere på kernen i din forretning – nemlig at drive den.

Jeg vil gerne kontaktes

Sidst opdateret: 29.06.2021