Liveshopping: Sådan flytter du din fysiske butiksoplevelse online

DEKORATIVT_BILLEDE

COVID-19 sparkede for alvor gang i liveshopping-fænomenet, mens de tvangslukkede butikker kunne se langt efter at betjene deres kunder på fysisk vis. Men fænomenet er kommet for at blive – og du kan hurtigt komme i gang uden at bruge en krone!

Et af de vigtigste konkurrenceparametre indenfor detailhandlen handler i dag om at skabe oplevelser frem for blot at fokusere på produkt og pris. Liveshopping er en effektiv måde at skabe en oplevelse for dine kunder.

Kort fortalt er liveshopping eller live salg en salgskanal, som skaber en hybrid mellem den fysiske og den digitale butik. Med live salg kan du give dine kunder en interaktiv detailoplevelse, der ligner den, de får i din butik. Og noget tyder på, at kunderne er vilde med denne nye måde at handle på, der muliggør interaktion i realtid mellem dig og kunderne.

En af grundende er, at du via live salg forbedrer oplevelsen ved onlineshopping, fordi fænomenet sammensmelter det, med det som de fysiske butikker er gode til. Med live salg opbygger du nemlig kundeforhold i stor skala ved hjælp af en ”en-til-mange” tilgang og interagerer med kunderne, ligesom en dygtig butiksekspedient ville gøre i den fysiske butik.

Resultatet bliver derfor en mere personlig oplevelse, som blander onlineshopping med underholdning, samtidigt med at du opbygger kendskabet til din butik og dit brand, og live salg kan tilmed være et godt alternativ til at opstarte en webshop.

Det er nemlig med Facebook live blevet muligt at forbinde det personlige salg med e-handel, og det er efterhånden blevet et uvurderligt og effektivt salgsværktøj for mange butikker.

Herunder får du tre gode råd, hvis du påtænker at begive dig ud i liveshopping:

  • 1) Vær ikke bekymret for om der kommer kunder til din liveshopping event. De fleste detailbutikker ville være glade, hvis der kom 20 kunder ind i deres butik på en halv time. Sådan skal du også se liveshopping. Har du i forvejen en fysisk butik eller en webshop, så er liveshopping med til at drive begge kanaler til mersalg.

  • 2) Husk at ingen er specialister fra dag ét. Byg dit arbejde omkring liveshopping gradvist op. Start ud i det små; brug din telefon til en start. Så kan du altid tilkøbe mere avanceret udstyr.

  • 3) Annoncér at din butik går live ved at oprette en begivenhed på Facebook. Derefter kan du evt. lave et opslag på Facebook og Instagram. Det er med til at gøre din målgruppe opmærksomme på initiativet, og det giver dem mulighed for at ’like’. På den måde kan de være med til at sprede budskabet.

Liveshopping har tidligere været forbundet med udsalg og tilbudsvarer. Men i dag bruges liveshopping af alle slags butikker og brands - lige fra highend butikker, der vil inspirere kunderne med nye kollektioner til den lokale håndværkerbutik eller vinforretning, der fremviser vin og specialiteter og giver forslag til weekendens menuer.

Og målgruppen for live salg er bred. Alle aldersgrupper – både unge og ældre (+65 segmentet) køber i dag via live salg. Senest har flere og flere mænd fået smag for at købe via live salg.

Udover at du via live salg kan kommunikere til dine kunder, har du også en unik mulighed for at lade kunderne kommunikere til dig – og det er en fantastisk mulighed for at lære mere om din målgruppe og deres behov, som du kan bruge i udviklingen af din butik.

Har du brug for hjælp til at udvikle din fysiske eller online forretning? 

Eller måske har du brug for en sparringspartner og ekstra sæt øjne? Vi ved, hvad der rør sig i detailbranchen, og vi kan hjælpe dig videre med de konkrete udfordringer, du står med. På den måde kan du fokusere på kernen i din forretning – nemlig at drive den.

Kontakt virksomhedskonsulent Marianne Bjørn

Sidst opdateret: 23.06.2021