Guide: Sådan vælger du det rigtige system til din webshop

webshop

Det er med webshopsystemer, som det er med teenage kærester. Man skal måske igennem nogle stykker, før man har den helt rigtige. Selv da, er der ingen garanti for, at det holder i længden.

Hvis du står overfor at skulle anskaffe et system til din webshop, er der en række spørgsmål, du skal starte med at stille dig selv.

Desværre er der mange som springer over denne del, og går direkte til spørgsmålet ”Hvilket system er bedst?” eller ”Hvad koster en webshop?”.

Begge spørgsmål er umulige at svare på, medmindre du har overvejet de tre simple spørgsmål herunder.

Start med at svare på:

1. Hvem er dine kunder?
Beskriv så vidt muligt 2-4 typiske kunder, du forventer at se i din webshop. Hvor bor de? Hvor gamle er de? Er der særlige kendetegn? Benyt dig fx af ”Personas beskrivelse” som du let kan finde eksempler på med en søgning på internettet.

2. Hvad skal du sælge?
Beskriv din forretning, hvor mange varenumre forventer du at forhandle? Og hvor mange handler håber du på om dagen? Er der stor udskiftning i varerne eller er det de samme tre varer, du sælger året rundt? Har du eget lager eller ligger varerne på et lagerhotel og bestilles først når de er solgt for derefter at blive leveret direkte til slutkunden fra leverandøren via dropshipping?

3. Hvilke it-systemer har du?
Beskriv om du i forvejen har it-systemer, som din webshop skal arbejde sammen med. Det kan fx være lager, økonomi, ERP osv., men det kan også være en af dine leverandørers systemer f.eks. i forbindelse med dropshipping.

Hvilke funktioner ønsker du?

Når du har overvejet de tre simple spørgsmål, er det næste skridt at udarbejde en detaljeret liste over alle funktioner, som du ønsker i din webshop - enten nu eller en gang i fremtiden. Listen må meget gerne blive lang, og hvert emne skal gerne uddybes så meget som muligt.

Start med at tage udgangspunkt i kunden og de funktioner, du mener skaber værdi og vil få kunden til at købe i netop din webshop.

Find evt. inspiration i en eller flere eksisterende webshops, som du syntes fungerer optimalt: Du kan også søge på ”webshop funktioner” eller lign. for yderligere inspiration.

Derefter overvejer og beskriver du de funktioner, du selv har behov for, for at kunne vedligeholde webshoppen og betjene dine kunder.

Jo mere energi du ligger i denne del af processen, jo større chance er der for at det bliver et lykkeligt og langvarende forhold imellem dig og dit webshopsystem.

Et eksempel kunne være et ”sikkert betalingssystem”. Sælger du kun til danske kunder, vil Dankort og MobilePay sikkert kunne bringe dig langt, men der vil også være kunder, der hellere vil betale med MasterCard, Visa, Diners Club eller Forbrugsforeningskort. Vil du sælge i udlandet, kan der være andre betalingsløsninger, herunder f.eks. fakturasalg via fx Klarna, ViaBill eller noget helt andet.

Et andet eksempel kunne være ”nyhedsbrevsfunktion”. Skal funktionen ligge som en integreret del af webshoppen eller evt. i et eksternt system? Skal tilmeldingen ske via en formular på en fast side eller via en pop-up, som tvinger brugeren til at tage stilling?

Sælger du f.eks. bukser, kan du have behov for produktvarianter, så samme buks kan vælges i forskellig livvidde, skridtlængde, pasform, høj/lav talje eller farve. Sælger du også sokker og caps, har du måske ikke samme behov for, at disse produkter præsenteres med en række valgmuligheder.

Måske vil du i også have behov for at kunne vise alle bukser i en given størrelse, farve osv. og som er på lager. En sådan liste eller filtreringsmulighed vil gøre det lettere for en kunde at finde de helt rigtige bukser, men behovet for filtrering vil ikke være det samme for sokkerne.

Du er kort sagt nødt til at kende dit produktsortiment og forstå, hvilke funktioner, der er nødvendige for både dig og dine kunder.

Need or nice to have?

Du bør nu opdele din liste i ”Need to have” og ”Nice to have”. ”Need to have” er alle de funktioner, der er afgørende for at din webshop kan fungere og sælge optimalt, og selv her kan du være nødt til at gå på kompromis.

Men udgangspunktet er selvfølgelig at se sig om efter et system, som imødekommer alle funktionerne på ”Need to have” listen og med mulighed for at imødekomme så mange som muligt på ”Nice to have” listen. Måske er det ikke alle funktioner, der skal aktiveres fra starten, men hvis ikke muligheden ligger i det valgte system, vil du jo afskære dig fra den mulighed på et senere tidspunkt.

Proprietært eller Open Source system?

Et proprietært system er et lukket system, hvor det er systemejer, der afgør, hvem der kan få lov til at udvikle på systemet.

Open Source derimod er, som navnet antyder, et åbent system, som alle vil kunne få adgang til at videreudvikle der, hvor systemet er åbent. Open Source er ikke lig med gratis, selvom mange systemer i deres grundform er gratis, men der er ofte udviklet ekstra funktionalitet, som kan tilkøbes.

Ud af boksen
Der findes en lang række systemer, der stort set fungerer ”ud af boksen”. De fleste er proprietære systemer, hvor systemejer stiller en række funktioner til rådighed i en grundpakke, og hvor du så kan tilkøbe yderligere funktionalitet. Ofte vil der være nogle skabeloner du kan vælge imellem, og der vil være mulighed for at tilkøbe design af din webshop. Den store fordel er, at det allerede er gennemtestet, og du har en meget høj grad af sikkerhed for, at der f.eks. ikke er funktioner, der modarbejder hinanden. Du lejer dig simpelthen ind på en platform, og ligesom hvis du bor til leje, er det udlejer, der tager sig af en stor del af den daglige vedligeholdelse af den teknik, som ligger bag webshoppen.

Du kommer således hurtigt i gang, men hvis du har ønsker til funktioner, som endnu ikke er tilgængelig, kan det have lange udsigter.

Prismæssigt er det, set i forhold til en Open Source-løsning, ofte lidt billigere at komme i gang, da funktionerne nærmest kan tændes og slukkes efter behov, men den månedlige omkostning er typisk højere.

Open Source
Vælger du et Open Source system, har du næsten alle de valgmuligheder, du kan ønske dig. Da selve kodningen af systemet ligger i Open Source, vil der ofte være rigtig mange, som kender til at opsætte og udvikle funktioner til systemet. Men med friheden følger også ansvaret og en risiko for, at du får sat nogle elementer eller funktioner sammen, der modarbejder eller sløver hinanden.

Med et Open Source setup, er det mere som at være husejer. Det er dig selv, (eller den du køber til at gøre det for dig) der har ansvaret for at holde systemet opdateret, tjekke at din backup kører, og at alting stadig fungerer efter hver enkelt opdatering.

Ofte er det lidt mere besværligt og koster lidt mere at komme i gang med en Open Source webshop i forhold til en ”Ud af boksen”. Men det afhænger meget af hvilke og hvor mange ekstra funktioner, du ønsker. Designmæssigt findes der en lang række af templates, som du kan tage udgangspunkt i, eller vælge at bygge din egen op fra bunden.

Den månedlige omkostning er ofte lidt lavere end ”Ud af boksen” systemerne.

Og hvad skal du så vælge?

I bund og grund bør det ikke være en prisforskel på 1.000-2.000,- kr. om måneden, der afgør dit valg af system.

Det vigtigste er jo, at du får de funktioner, som giver dig den bedst mulige omsætning, og så er den ekstra udgift jo hurtigt tjent hjem. Og hvis du forbereder dig efter ovenstående model, har du i hvert fald et godt udgangspunkt for at træffe et kvalificeret valg af webshop system.

Har du brug for sparring?

Vi har mange års erfaring med at hjælpe iværksættere og virksomheder med bl.a. at digitalisere hele eller dele af forretningen. Tag fat i Klaus eller en af hans kolleger i Team teknologi og innovation og få en uforpligtende snak om, hvad næste skridt for din virksomhed er.

Sidst opdateret: 16.06.2020