Husk både forretningen, produktet og kunderne

innovation

Mange virksomheder satser ensidigt på produktudvikling og markedsføring, når de arbejder med innovation – men det er måske en forkert strategi.

Vidste du, at der i alt findes 10 forskellige typer af innovation? Og vidste du, at virksomheder, der kombinerer mindst fire innovationstyper til en samlet, banebrydende løsning er dem, der har størst succes? Hvis ikke, så læs med her.

Produktinnovation alene giver faktisk lav return on investment, og som iværksætter, virksomhedsejer eller forretningsudvikler giver det rigtig god mening at have forskellige innovationstyper in mente, når du vil skabe en forretningsmæssig succes.

De 10 innovationstyper
De 10 innovationstyper er udviklet af Doblin Development LLC tilbage i 90’erne. Innovationstyperne kan inddeles i tre kategorier, der overordnet set handler om din forretning, dit produkt og dine kunder. Det gør det overskueligt at udforske de forskellige innovationstyper, beslutte en strategi og handle.

Din forretning

I den første kategori arbejder du med dine forretningsprocesser:

  • Indtjeningsmodellen kan ændre måden, hvorpå du tjener dine penge. Et eksempel er Nespresso, der tilbyder en billig kaffemaskine, men som efterfølgende tjener pengene på at sælge kaffe i kapsler.

  • Netværk og partnerskaber giver nye muligheder. Hjemmesiden Lego Ideas er et eksempel på, hvordan Lego udvikler produkter i samarbejde brugerne.

  • Struktur omfatter innovation på organisering og forvaltning af talent i virksomheden. Nye teamstrukturer uddelegerer måske ansvaret i mindre business units med stort engagement til følge. Denne form for innovation arbejder Horsens-virksomheden Neets A/S med, der har nedsat et ”designteam”, som skal sørge for, at Neets A/S hele tiden er tæt på kunderne og tilbyder det, markederne har brug for både lokalt og globalt.

  • Processer omfatter interne processer og procedurer, logistik og supply chain. Et godt eksempel på banebrydende procesinnovation er modekæden Zara, der går fra skitse til færdigt tøj i butikken på få uger.

Dit produkt

I den anden kategori arbejder du med selve produktet:

  • Produktperformance, der traditionelt set er forankret i udviklingsafdelingen og R&D logikken hersker. Det betyder grundlæggende, at du hele tiden arbejder med at forbedre dit produkt og dermed produktets evne til at skabe værdi for dine kunder. Med andre ord; lige meget hvor fantastisk et produkt eller service, du har, undersøger du hele tiden muligheden for at forbedre prisen, sikkerheden, bæredygtigheden, brugbarheden eller muligheden for at tilføre nye funktioner.

  • Produktsystemer er en anden måde at tænke produktinnovation på. Nike tænkte i produktsystemer og introducerede apps og måleenheder til tracking af performance.

Dine kunder

I den tredje kategori arbejder du med kundernes oplevelser af dit produkt:

  • Services er måske den væsentligste. Hvordan gør du dit produkt let at bruge i alle sammenhænge, så kunden nyder at være din kunde. Visse (!) flyselskaber kan det. Et herretøjsbrand, der gennem sine butikker tilbyder livslang og gratis strygning af jakker og frakker.

  • Kanaler er distributionskanaler og din måde at komme i kontakt med din kunde på. Nespresso har en ”members only” klub. Den danske iværksættervirksomhed Pintrip fra Skive har udviklet en app, som viser de 250 værter, der tilbyder gratis overnatning i autocamper. Plus en guidebog, som er adgangsbillet til en enkelt nat hos værter overalt i Danmark bl.a. på vingårde, gårdbutikker, museer og destillerier.

  • Brandet er en langsigtet strategi og et langt sejt træk. Styrk det emotionelle bånd imellem dine kunder og dit produkt. Apple, Nike, Lego kender vi. Men mindre kan også gøre det.

  • Kundeengagement handler om at få kunden til at involvere sig dybere med dit produkt. Vores Apple produkter tiltrækker vores opmærksomhed og følger os i de fleste af vores daglige gøremål.

Det er kombinationerne, der virker
De virksomheder, der kombinerer fire eller flere innovationstyper, er som nævnt dem, klarer sig bedst.

iTunes benyttede sig af otte:
Profitmodel, networking, processer, produktperformance, produktsystem, kanaler, brand og kundeengament.

Vil du vide mere?

Er du blevet nysgerrig på de 10 typer af innovation? Eller mangler du sparring på din innovationsstrategi? Så tag fat i Laila eller Henrik og få en uforpligtende snak om, hvad næste skridt for din virksomhed er. Vores sparring er gratis og uvildig.

Sidst opdateret: 15.10.2020