Netværk dig til øget vækst

content

Vi ved det godt allesammen! Netværk kan være både karriere- og vækstfremmende for dig og din virksomhed. Men vi får det ikke altid prioriteret, vel?

Der findes nemlig utallige netværk, så hvad er det rette netværk for dig? Skal du deltage i et lokalt netværk eller skal du kigge efter et netværk i et andet geografisk område? Derudover findes der netværk med mange forskellige fokusområder.

Start med at spørge dig selv; Hvorfor skal jeg og min virksomhed være med i et netværk?

  • Er der for at få viden?
  • Er det for at ”brande” din virksomhed/din person i lokalområdet overfor andre virksomheder?
  • Er det for at skabe mersalg og nye kunder?
  • Er det for at komme ud og socialisere med andre selvstændige?
  • Er det for at deltage i et netværk med et socialt eller sportslige engagement og dermed lade din virksomhed støtte op om dette økonomisk?

Altså kan der være mange grunde og ikke mindst muligheder for at deltage i et netværk. Så hvad er din?

Vi giver dig herunder de 4 vigtigste ting, du skal vide om at deltage i netværk og 3 gode råd til at forberede dig inden dit første netværksarrangement.

1: Netværk forpligter, så gør dit forarbejde

Du har nu udvalgt et netværk, du vil deltage i. Før du møder op i netværket, bør du gøre følgende forarbejde og undersøge:

  • Hvad er netværkets formål? (er det f.eks. at lave forretning og skabe salg eller socialisere?)
  • Hvilke virksomheder er der allerede i netværket?
  • Er det produktionsvirksomheder? Er det direktører, rådgivere, advokater, bankfolk?
  • Er det lokale, nationale eller internationale virksomheder?
  • Er det potentielle kunder, gode netværksforbindelser eller kilder til nyttig viden?
  • Hvem er personen, som repræsenterer den enkelte virksomhed i netværket? (er det CEOén eller sælgerne?)
  • Hvilke virksomheder vil du gerne i kontakt med i netværket?
  • Hvem kan hjælpe dig med at få kontakt til den pågældende person/virksomhed?

Ovenstående punkter kan ligeledes bruges, når du skal udvælge, hvilket netværk du vil deltage i.

2: Giv mere end du får retur

Netværk, kunder og relationer kommer ikke af sig selv. Du skal være aktiv, synlig og være et netværksmedlem, der giver mere til netværket end du får retur. Den der giver meget, får nemlig også meget retur. Med andre ord gælder karma-loven i alle netværk eller pay-it-forwarad-reglen!

Det betyder, at du og de andre netværksmedlemmer hjælper hinanden med at få succes. Du skal prioritere at komme til netværksarrangementer og ofte også deltage i de uofficielle møder/fester mv.

Kort sagt får de mest aktive netværksdeltagere mest ud af netværket.

3: Vil du leadgenerere skal du først skabe tillid

Netværk benyttes ofte til leadgenerering, og det kan være en kæmpe gevinst for din virksomhed, hvis du vil have nye kunder. Fordelen ved at benytte netværket til at generere leads er, at din virksomhed kan komme i kontakt med virksomheder, som du ikke kendte i forvejen. Deltagerne i netværket åbner nemlig op for deres netværk – og denne proces er supervigtigt!

Som oftest starter denne leadgenereringsproces med, at du i netværket fortæller, at du gerne vil i kontakt med ”VIRKSOMHED X”.

Med stor sandsynlighed siger en anden netværksdeltager så: ”Jeg kender VIRKSOMHED X, og jeg vil gerne hjælpe dig med at få kontakt og ”åbne” døren til PERSON X i virksomheden”.
Efter netværksmødet aftaler i så, hvordan dette bedst muligt gøres for dig.

Denne leadgenerering er meget tillidsbaseret, da netværksdeltageren, der introducerer dig til VIRKSOMHED X i høj grad "står på mål” for, at du er et ordentligt menneske og forretningsmand/kvinde. På samme måde "står du på mål" for andre i netværket, når du introducerer dem til virksomheder eller personer i dit netværk.

Skriv eventuel op hvilke netværk du selv har, hvilke virksomheder, du kender og hvilke personer du har kontakt til.

4: Sæt dig mål med at deltage i netværket

Prisen er meget forskelligt fra netværk til netværk. Prisen er ikke altid det vigtigste, hvis du får den ”gevinst”, du gerne vil have ud af netværket. Hvis dit mål er at få flere kunder – og netværkets virksomheder bliver dine kunder, eller genererer leads til nye kunder, kan du lave en beregning på, om det kan betale sig at være med i netværket. Har netværket derimod nogle sociale perspektiver, er det andre faktorer, du skal måle på.

Nogle netværk er ganske gratis, mens andre koster mange tusinde kroner. Værdien for din virksomhed er den vigtigst – ikke prisen på at deltage.

Sørg for at evaluere efter 6-12 måneder om netværket er pengene og tiden værd – og forlad netværket, hvis det ikke giver den ønskede værdi for dig og din virksomhed.

3 gode råd til forberedelse af dit første netværksmøde

1) Overvej hvilken persontype du er i netværket?
Det kan være en stor fordel at være bevidst om din egen personlighed og styrker i et nyt netværk. Hvilket mindset du går ind i netværket med? Er du skeptisk? Er du nysgerrig? Er du åben? Er du forbeholden? Og hvilken type er du?

  • Er du sælgeren, som står op i større forsamlinger og fortæller om din virksomhed?
  • Eller er du personen, som gerne vil i et netværk, men forholder dig mere lyttende for efterfølgende at kontakte de andre virksomheder i netværket?

2) Vær altid velforberedt til arrangementerne
Sørg for at være velforberedt inden du kommer til netværksarrangementerne. Øv din pitch (ca. 5 min.) og det, du vil fortælle netværket omkring din virksomhed.

  • Hvilket produkt har du/hvilken service yder du/hvilke typer kunder har du?
  • Hvilke typer virksomheder vil du gerne have kontakt til?
  • Kan netværket være dig behjælpelig med at åbne døren til andre virksomheder (generere leads)?

3) Inddel virksomhederne i netværket
Det kan være en fordel for dit eget overblik f.eks. at inddele netværksdeltagerne op i nogle grupper.

  • Grøn: En virksomhed/person som du skal have kontakt til (kunde, godt netværk, gode leads)
  • Gul: En virksomhed/person, som du måske ikke kender så godt, men umiddelbart tænker kunne være en potentiel kunde
  • Rød: En virksomhed/person, som du ikke tænker er relevant for din virksomhed.

Virksomhederne kan inddeles i en grøn, gul og rød gruppe. Dvs. at du efter hvert netværksmøde følger op på dit netværk. Du måler og vejer, hvilke fordele du har opnået igennem netværket. De grønne virksomheder skal du have fat i først. Hvis det ikke lykkes at få kontakt/en kunde (virksomhed) flytter du virksomheden ned som rød virksomhed.

Har du brug for sparring?

Vi har mange års erfaring med at hjælpe iværksættere og virksomheder med bl.a. at sætte struktur på deres salg. Tag fat i Troels eller en af hans kolleger i Team salg og markedsføring og få en uforpligtende snak om, hvad næste skridt for din virksomhed er.

Sidst opdateret: 25.06.2020