Hvad er e-eksport og globale online markedspladser?

Interessen for globale online markedspladser (GOMPs) er stigende – og med god grund! Potentialet er nemlig stort for der findes globalt mere end 250 online markedspladser.

OM

Du kender sikkert til Amazon, eBay og Alibaba. De er blot nogle af de globale online markedspladser, som danske eksportvirksomheder i stigende grad benytter sig af. Men hvad er salg via globale onlinemarkedspladser egentlig?

Du kan betragte online markedspladser som en platform, der faciliterer køb og salg af varer online til både B-T-C og B-T-B segmentet. Begrebsmæssigt findes der to former for e-handelsplatforme; de kontaktskabende platforme og de deciderede handelsplatforme.

På kontaktskabende platforme sælges der ikke produkter, men platformen faciliterer blot kontakten mellem køber og sælger. Eksempler på kontaktskabende platforme er Momondo, pricerunner mv., der sender køber videre til sælgers hjemmeside, og selve købet er platformen uvedkommende.

Handelsplatformene derimod fungerer som en virtuel handelsplads, hvor sælgerne stiller deres produkter til rådighed for køberne. Det platformen tilbyder er en fuld infrastruktur fra kundeportefølje og markedsføring til logistik og IT-system. Eksempler på handelsplatforme er Amazon, Wayfair og Fruugo.

eksport

Hvilke fordele og ulemper er der forbundet med salg via e-handelsplatforme?

Der er en række fordele forbundet ved at sælge via de globale online markedspladser, idet du som virksomhed har mulighed for at koble dig på platformenes infrastruktur og skal derfor ikke selv håndtere hverken salg, logistik eller kundehenvendelser. Platformene har et større outreach, og din virksomhed har dermed mulighed for at nå ud til en meget større volumen af både potentielle kunder og markeder. Da selve håndteringen af salget ligger hos platformene, vil din virksomhed ligeledes have mulighed for at reducere udgifterne til markedsføring og etablering på forskellige eksportmarkeder.

Modsat skal du som virksomhed være opmærksom på en række forhold og krav, hvis du ønsker at sælge via de globale online markedspladser. Først og fremmest vil du have en lavere margin på de produkter, du sælger via handelsplatforme, da platformen afkræver betaling for de services, du benytter.

Derudover kræver det en god intern struktur at etablere sig på en e-handelsplatform, da der vil være en række krav omkring udarbejdelse og opdatering af produktfeeds, overholdelse af leveringstider, håndtering af kundehenvendelser og retursager samt løbende opdatering af lager.

En sidste ting, der er værd at nævne, er ejerskabet af kunder; idet salget håndteres af platformen, har du som virksomhed ikke samme mulighed for at følge op på salget og den vej rundt sikre et mersalg.

eksport

Hvordan kommer vi i gang med salg på online markedspladser?

Salg via online markedspladser er ikke helt ukompliceret. Det kræver, på samme vis som hvis du ønsker at etablere dig på et eksportmarked, at du er velforberedt, når du går i gang. For at komme godt i gang med salg på online markedspladser er det derfor vigtigt, at du sætter dig nøje ind i de vilkår og regler, der gælder for den enkelte platform.

Ønsker du at eksportere dine varer via online markedspladser er der god hjælp at hente. DI Handel har I samarbejde med CBS etableret projektet ”E-eksport via online markedspladser”, som skal hjælpe danske virksomheder med at komme i gang med at eksportere deres produkter via digitale kanaler.

Har du vækstambitioner?

Vi står klar med vejledning og sparring. Tag fat i Team eksport og internationalisering og få en uforpligtende snak om, hvilke tilskudsmuligheder du har, og hvad næste skridt for din virksomhed er.

Sidst opdateret: 11.08.2020