Er din virksomhed klar til at indtage Tyskland?

Tyskland er ubestridt Danmarks største handelspartner. Og det er der mange gode grunde til. Vi vil i denne artikel give dig en indsigt i, hvorfor Tyskland ofte vil være det helt rigtige sted at starte, når du gerne vil udvide din forretning til nye markeder. Du får også fire konkrete råd til, hvilke overvejelser du med fordel kan gøre dig, inden du krydser den dansk-tyske grænse. Tyskland er som nævnt vores største eksportmarked – men syd for grænsen finder vi stadig masser af uudnyttet potentiale, som potentielt ligger klar til at blive indfriet af danske virksomheder.

Hvorfor er Tyskland et godt sted at starte?

Tyskland som eksportmarked har et enormt stort potentiale. Det opfylder alle de kriterier, du bør tage i betragtning, når du skal vælge et eksportmarked. Det gælder både markedsstørrelse, købekraft og vækst, produkt-marked match og transparent værdikædestruktur. Netop derfor skal du også være forberedt på at konkurrencesituationen er benhård. Det tyske marked er på radaren hos alle eksportører – ikke blot danske virksomheder men hos virksomheder verden over.

Nye tal fra The Trade Councils eksportstatistik viser, at danske SMV’er i 2018 eksporterede for næsten 37 mia. kr. til Tyskland. På første pladsen med 25% af den samlede SMV-eksport til Tyskland er det dele til bil- og maskindustrien (underleverancer, maskiner, metalvarer og tilbehør). På andenpladsen er det beklædningsgenstande og møbler, og på tredjepladsen fødevarer. Ud af de i alt 3.200 danske SMV’er, som eksporterer til Tyskland, ligger de 841 i region Midtjylland.

4 gode råd til dig, der gerne vil eksportere til Tyskland

#1 Kig ind før du kigger ud

Det er tiltalende for mange virksomheder at eksportere, og der er mange, det lykkes for, men vi oplever, at det er med varierende succes. Og det er der flere grunde til. Er dit produkt tilpasset det nye marked? Er prisstrukturen for din virksomheds varer/services konkurrencedygtig? Og har du den rigtige salgskanal? Der kan være mange barrierer. Inden du påbegynder eksport til Tyskland, kan det derfor være god idé at kigge indad, og sørge for at gøre det nødvendige forarbejde.

#2 Udnyt mulighederne på det tyske marked

Som nabo til Tyskland kan danske virksomheder drage fordel af geografisk nærhed, ens regulatoriske forhold (EU) og ikke mindst kendskab til tysk kulturforståelse og sprog. Det gælder også forretningskulturen, som minder meget om den danske. I Danmark handler vores forretningsmøder om forretning, den danske mødekultur er meget effektiv og det matcher den tyske. Dog er der nogle helt basale nuanceforskelle i dansk-tysk forretningskultur, som du bør være opmærksom på og tage hensyn til, men også udnytte til egen fordel og i den sammenhæng spille den danske løsningsorienterede tilgang til samarbejde og innovation på banen.

#3 Tilpas dig sproget

Selvom barrierer på det tyske marked er relativt overkommelige for danske virksomheder, er der særlige forhold, som er en god idé at holde sig for øje, og som kan overkommes med den rette strategi. Det gælder fx sproget. Det kan virke tillokkende udelukkende at bruge det engelske sprog, når du bevæger dig udenfor de danske grænser. Men du risikerer, at det ikke at tale tysk kan være en forhindring for at komme ind på det tyske marked. Inden du planlægger eksport til Tyskland, kan det derfor være en god idé at sørge for, at du er klar rent sprogmæssigt til at bevæge dig ind på det nye marked. Har du fx opdateret og relevant materiale på tysk, findes der en tysk udgave af din hjemmeside og kan du kommunikere med tyske forbrugere?

#4 Undersøg konkurrentsituationen

De gode vilkår på det tyske marked tiltrækker virksomheder fra hele verdenen, der gerne vil have andel i den store markedsstørrelse, befolkningens købekraft og landets vækst. Du vil derfor opleve hård konkurrence, når du bevæger din ind i Tyskland, og det er derfor afgørende at du undersøger dine konkurrenter på det tyske marked, så du formår at skille dig ud.

Der er en lang liste af forskellige mellem den danske og den tyske kultur, som du med fordel kan holde dig for øje, når du giver dig i kast med at eksportere til Tyskland. Nedenfor har vi skitseret nogle af de væsentligste forskellige mellem, hvordan man gebærder sig høfligt an på henholsvist dansk og tysk.

Eksport til Tyskland

Fik du svar på dine spørgsmål?

Vi står altid klar med gratis sparring med afsæt i din virksomheds behov og ambitioner. Så tager vi gerne en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Jeg vil gerne have en snak om min virksomheds muligheder for eksport

Sidst opdateret: 06.11.2019