Seminar: Kom i gang med adfærdsdesign

Virksomheder som Google, Amazon og Novo Nordisk er allerede i fuld gang med atarbejde med adfærdsdesign. Skal din virksomhed også med på vognen? Kom med på et todagesseminar, hvor vi har fokus på, hvordan din virksomhed kan arbejde med adfærdsdesign i praksis.

Adfærdsdesign

Adfærdsdesign handler om at bruge viden om psykologi og sociologi til at få individer til at træffe en ønsket beslutning. Ved hjælp af helt konkrete og lavpraktiske adfærdsprincipper designer man den adfærd, man gerne vil se. Disciplinen vinder i stigende grad indpas i virksomheder. Sikkert fordi, at mennesker i den virkelige verden sjældent opfører sig som de mennesker, vi bygger strategier til.

I følge flere adfærdsforskere modarbejder vi faktisk menneskets biologi og psykologi, når vi insisterer på, at gode argumenter, klassisk change management, pjecer, kampagner og fællesmøder er vejen frem og rykker noget. For det gør det ikke længere. Vi er kommet langt med disse discipliner. Men de får os ikke til næste niveau.

Præcis den erkendelse er mange virksomheder kommet til – og en mulighed for at gøre noget ved det er adfærdsdesign. Adfærdsdesign tager afsæt i en forståelse af, at 90% af vores daglige beslutninger foretages på baggrund af ubevidste processer. Processer, der afgøres af formgivningen på vores omgivelser og systemer i de øjeblikke, hvor beslutningerne træffes. Så hvis vi oplever uhensigtsmæssig adfærd i forbindelse med introduktion af nye rutiner, produkter osv., er det omgivelserne, der skal optimeres til at gøre de rette beslutninger til de lette beslutninger. Frem for at informere går man langt mere konkret til værks og designer arkitekturen omkring den enkelte handling.

Adfærdsdesign kan både bruges som et eksternt og internt værktøj. Fx kan du bruge adfærdsdesign for at sælge flere produkter, men du kan også bruge det som et internt ledelsesværktøj.

Program

På seminaret dykker vi ned i konkrete metoder til, hvordan din virksomhed kan lykkes netop med jeres konkrete udfordringer.

Du går hjem med:

  • En grundlæggende forståelse for adfærdsdesign
  • Konkrete adfærdsprincipper du kan arbejde med din virksomhed
  • Praktisk forståelse af metoder, kortlægning af adfærd/brugerrejser, du kan bruge til udvikling af løsninger og test
  • Erfaring med at afprøve metoden bag nudge- og adfærdsforandringer, så du kan omsætte det til praksis
  • Øget forståelse for udfordringer i din organisation, hvor nudgeløsninger kan være med til at skabe målbare forandringer.

Seminaret arrangeres af Erhvervshus Midtjylland og gennemføres af Krukow.

Tilbud til virksomheder med vækstambitioner

Region Midt

Sidst opdateret: 23.09.2019